Poradnik

Serwis thesettlers.com.pl składa serdeczne podziękowania Mariuszowi Litwińczukowi - Wielkiemu fanowi gry The Settlers, który specjalnie dla Was pomógł nam uzupełnić dział pierwszych Settlersów :)

Zapraszamy do lektury!

Główne menu

W głównym menu masz kilka ikonek do użycia.

Ikona Start służy do rozpoczęcia rozgrywki.

Następna ikonka po tej ikonie służy do zmiany trybu gry. Możesz wybrać spośród następujących opcji:

    • gra w jedną osobę,
    • gra we dwie osoby,
    • demo - demonstracja
    • gra samemu na "pustym" terenie. Grasz sam, a na mapie jest jedynie kilka strażnic. Nikt Cię w tej misji nie zaatakuje.

Zmian trybu gry dokonujesz poprzez kliknięcie na ikonie wyboru trybu gry lewym przyciskiem myszki.

The Settlers Kolejną pozycją jest napis informujący o typie gry oraz notka o rozmiarze mapy.

W kolejnej ikonce możesz klikając na większy glob zwiększyć, a klikając na mniejszy zmniejszyć, pole gry. Strzałka ze znakiem zapytania pozwoli Ci wylosować cyferki, charakteryzujące wykreowany ląd. Ta duża strzałka "przesyła" wylosowane cyfry "na stół" - nowy teren, inny poziom surowców i przeciwnicy. Cyferki można zmieniać samemu. W tym celu klikasz na nich i po prostu wprowadzasz własne. Każda pozycja ma inne znaczenie, lecz nie bawiłem się w rozszyfrowanie ich znaczenia.

Kolejną ikonką są opcje. Dzięki nim możesz ułatwić sobie znacząco grę.

The Settlers W menu głównym na dole widać cztery "obrazki". W prawie każdym widać jakiegoś facia, u każdego można zauważyć trzy kolorowe paski. Są to trzy kolory a'la Kieślowski (z tym, iż nie nakręcił on zielonego - chyba). Pierwszy pasek odpowiada za ilość zapasów, jakie otrzymasz na początku gry. Drugi to inteligencja przeciwnika. Trzeci pasek odpowiada przypuszczalnie za szybkość przyrostu naturalnego (płodzenie kolejnych mieszkańców, czyli tzw. "ludzików". Ja zawsze gdy gram z komputerem daję cztery osoby, komputerom daję (sobie mniej, i to o wiele) wszystkiego na maxa. Gra staje się przez to o wiele trudniejsza, lecz czyż nie o to chodzi? A co do postaci widocznych na obrazach, to są to symbole przeciwników. Każdy gra podobnie, jednak niektórzy są jakby mądrzejsi, potrafią nieźle dać bobu. Nie powiem którzy, sam do tego musisz dojść. (Podpowiedź: im dalej w las, tym więcej drzew).

A, jeszcze jedno ale. W lewym górnym rogu jest mały kwadracik. Służy on do całkowitego opuszczenia gry (wyjście do Dosu).

Opcje

W opcjach możesz ustalić głośność odgrywanej muzyki, czy muzyka ma być włączona czy nie (Music) czy też włączyć efekty dźwiękowe (Separate Effects) czyli łagodny powiew wiatru, ćwierkanie ptaszków... Opcje "Left Side" i "Right Side" to opcje odpowiednio dla pierwszego i drugiego gracza. Schodząc kolejno w dół, to:

    • włączenie/wyłączenie przesuwania ekranu gry za pomocą wciśniętego prawego przycisku myszki,
    • Fast Mapclick. Dwukrotne szybkie naciśnięcie prawego przycisku myszki przywołuje mapę.
    • szybkie/wolne budowanie. Szybkie budowanie (Fast Building) pozwala szybko zaznaczać typ budynku do budowania. Robi się to w ten sposób, że klikasz myszką podczas gry na miejscu, gdzie chciałbyś zbudować (zobacz rozdział budowanie) budynek dwa razy, a później wybierasz budowlę, która Cię interesuje. Natomiast wolne budowanie polega na tym, że klikasz myszką na miejscu gdzie chcesz wybudować budynek. Zaznaczasz miejsce i jedziesz myszką do dolnego menu. Wybierasz pierwszy symbol po lewej. Wybierasz budowlę i po sprawie. Która z metod jest prostsza? Ta pierwsza jest z pewnością szybsza.

The Settlers

Messages to wieści lub jak kto woli informacje. Ustawiona trójka powoduje, że będziemy informowani o wszystkim. Czyli jeśli geolodzy znajdą węgiel, wybudujesz nowy skład itd., to program nie omieszka Cię o tym powiadomić. Dwójka i jedynka to co raz mniej informacji. Przy jedynce będziesz informowany tylko o najważniejszych rzeczach.

Demonstracja

Wybranie tej opcji oraz ustalenie wszystkich parametrów co do ilości przeciwników, ich szybkości rozmnażania się (czerwony pasek), inteligencji (zielony), oraz ilości materiałów w składzie (pasek niebieski), ustalenia ich wyglądu (to też muszę komentować?), oraz wystartowanie gry spowoduje... No właśnie. Od teraz jesteś jako bierny obserwator, nic nie możesz zrobić - to według mnie błąd programistów, powinno mieć się przynajmniej możliwość popsucia im czegoś. Pomyśl sobie, TORNADO! Skasować kilka budynków... To mankament, że nie można niczego zrobić. Przejdźmy jednak do meritum sprawy. Po starcie możesz zaglądać, gdzie Ci się żywnie podoba. Na górnej belce (np. po wywołaniu mapy) możesz sobie ustalić jeden z kolorów. Standardowo jest nim niebieski. Od teraz to jakbyś to ty grał tymi ludzikami - będziesz otrzymywał takie same komunikaty, jak tenże gracz. I możesz się przyglądać. To dobra szkoła gry, niekiedy komputer grał równie dobrze, jak ja! (i ze smutkiem przyznaję, że niekiedy to nawet lepiej).

Rozpoczęcie rozgrywki

Zacznijmy od lokalizacji Twego zamku. Jest to ważna decyzja, która ma później duży wpływ na dalszą część gry.

The Settlers Na początku gry, jeśli nie grasz w misji powyżej dziesiątego poziomu, powinieneś wybrać lokalizację pod zamek. Złe jego umiejscowienie zaważy później na Twoich losach. Dobrą lokalizacją jest teren, w którym będziesz mógł budować dużo dużych budowli. To jednak nie wszystko. Trzeba zadbać także o zaplecze gospodarcze. W tym celu przed postawieniem zamku klikamy w jakimś miejscu, gdzie chcemy postawić zamek i włączamy drugą od lewej pozycję na dolnym menu. Tam jest namalowana główka The Settlers małego ludzika. To raport geologów. Powiadomią Cię oni, jakie złoża znajdują się w pobliżu wybranej przez Ciebie lokacji.

Oto ich znaczenie:

    • Not Present - nie występuje
    • Very Few - bardzo mało
    • Few - niewiele
    • Below Average - poniżej przeciętnej
    • Average - przeciętnie
    • Above Average - powyżej przeciętnej
    • Much - dużo
    • Very Much - bardzo dużo
    • Perfect - lepiej być nie może

The Settlers Trzeba znaleźć takie miejsce, aby w jego pobliżu było dosyć dużo wszystkich elementów. Można także (i powinno się) zbadać obszary obok naszej lokacji. Pomoże to na przyszłość dowiedzieć się, gdzie najszybciej znajdziemy potrzebne nam minerały.

Najlepiej, gdy umiejscowisz się blisko pokładów węgla, rudy oraz kamieni. Lepiej żeby także i złoto było w pobliżu. Złoto jest potrzebne do późniejszego szkolenia armii. Kto ma więcej złota, ten ma silniejszą i lepiej wyszkoloną armię. Ta teoria sprawdza się praktycznie zawsze.

Należy szukać terenu z możliwie najlepszymi "notowaniami" Możesz oszczędzać na ilości złota (gdzieś później je znajdziesz), lecz dużo powinieneś mieć węgla, rudy i kamieni.

Jak już wspomniałem, pod zamek należy sobie wybrać miejsce z dużą ilością dużych budowli (są one ukazane jako "żółte warownie", lub jak kto woli zamki). Dzięki temu będzie można później stworzyć szybki punkt przesyłania i przetwarzania surowców, co będzie miało zasadnicze znaczenie w dalszej grze. Gdy od zamku w dużej odległości zbudujesz jakiś budynek, towar będzie musiał przebyć dłuższą drogę, a co za tym idzie produkcja będzie wolniejsza. Oprócz tego na takiej drodze uwielbiają się tworzyć zatory. Lecz ogólnie rzecz biorąc odpowiednia duża ich koncentracja pozwala budować duże "przetwórnie", a co za tym idzie przyspieszyć produkcję. Nie jest to aż tak bardzo ważne, lecz z pewnością się przydaje. Co jeszcze mógłbym doradzić? Dobrze jest budować swój zamek z dala od przeciwników, w takich miejscach, z których łatwo się będzie później rozprzestrzenić, rozpocząć ekspansję na inne tereny. O co mi chodzi? Jeśli Cię będzie na to stać, a przeciwnik będzie daleko od Ciebie, bądź jest niegroźny, w strategicznych miejscach (skupisko budowli, wiele kopalń) buduj te największe warownie. Uważaj jednak, bo budowa fortecy trwa wyjątkowo długo, a wróg budując stanice może bardzo szybko do Ciebie dotrzeć i zniweczyć Twoje plany, zburzyć Twoje budowle.

Raczej zrezygnuj z posiadania rybaków, nastaw się lepiej na budowę rolników i produkcję chlebków. Z mego doświadczenia (wiele "roboczogodzin" spędzonych przy "osadnikach") wiem, że produkcja chlebków jest najszybsza, a co za tym idzie, najbardziej efektywna. Więcej niż czterech, pięciu rolników na mapie trójce to zbyt dużo - zatory zbożowe, mączne lub chlebowe, jeśli nie zadbasz o ich składowanie. O czym mówię? Zbyt duża nadprodukcja żywności, ot co. Potęga ekonomii tkwi nie w jak największej produkcji, ale w umiejętnym przetwarzaniu towarów, a także w odpowiednim rozmieszczeniu budowli, rozmieszczeniu ich pod kątem przyszłych dostaw, przetwarzania. Jeszcze zobaczysz co znaczy arteria transportowa. I korki transportowe, tego nie unikniesz.

Zasoby minerałów - złoża

Są cztery rodzaje złóż, jakie występują w grze:

    • ruda żelaza,
    • ruda złota,
    • węgiel,
    • kamień.

The Settlers Każda mapa gry charakteryzuje się różnorakim rozłożeniem surowców, a co za tym idzie, także ich ilością. Jednych będzie więcej, innych mniej. To, w jakim miejscu Ty się pojawisz, może później zaważyć na Twoich losach. Może dojść do sytuacji, iż Twój byt zostanie zagrożony, gdyż nie będziesz miał wystarczającej ilości węgla, aby zacząć produkcję armii. To samo tyczy się rudy żelaza. Bez złota da się żyć. Może dojść także do sytuacji, gdy staniesz na krawędzi ryzyka, gdyż zbraknie Ci kamienia. Drewno nie jest aż tak wielkim problemem, gdyż wszędzie można wybudować leśnika i drwala (praktycznie wszędzie).

Staraj się zawsze znaleźć teren pod zamek o jak najlepszym położeniu - taki, w którym będzie dużo miejsca na największe budowle, oraz satysfakcjonujące położenie, dające szybki dostęp do wszelkich potrzebnych Ci później minerałów.

A jeśli mowa o złożach to możliwe są następujące kombinacje:

    • Not Present - nie występuje
    • Very Few - bardzo mało
    • Few - niewiele
    • Below Average - poniżej przeciętnej
    • Average - przeciętnie
    • Above Average - powyżej przeciętnej
    • Much - dużo
    • Very Much - bardzo dużo
    • Perfect - lepiej być nie może

Bardzo rzadko się zdarza, abyś miał w jednym miejscu Eldorado. W każdym razie szukaj lepszych lokalizacji. Możesz szukać do woli, zawsze przecież możesz wyjść z gry i wejść do niej ponownie. Można się także osiedlić na miejscu komputera (a fe!, to nieładne posunięcie), podpatrując, co on wybrał. W większości przypadków komputer wie, co robi. Gdy uczyłem się grać w tę grę, też tak robiłem...

Podczas gry także można badać złoża, lecz musisz w tym przypadku skorzystać z pomocy geologa.

Kopalnie

W grze występują cztery typy kopalni:Atak. Łatwo napisać, trudniej by się powiódł. Atak możemy przeprowadzić na dwa sposoby: atak, którego celem jest uzyskanie ważnego strategicznego miejsca na mapie gry w szybkim tempie, nie licząc się z kosztami, oraz atak z zaskoczenia.Najedź na menu Budowania. Następnie wciśnij i przytrzymaj na nim prawy klawisz myszki, trzymając go wciśnij lewy. I co się stanie? Teren, który jest pod naszą kontrolą pokryje się budynkami, które wskazują miejsce, gdzie można coś zbudować. Jeśli nie ma widocznego gdzieś budynku, oznacza to, że nie można go w tym miejscu zbudować. Niekiedy przeszkadzają w tym drzewa lub złoża kamieni. Korzystając z usług drwala lub kamieniarza można je jednak usunąć.

Kopalnia kamienia
Kopalnia węgla
Kopalnia rudy złota
Kopalnia rudy żelaza

Każda z kopalni charakteryzuje się tym, że wydobywa inny rodzaj surowców. Więc jeśli np. na złożu złota postawisz kopalnię węgla, to nic nie wydobędziesz (chyba, że w pobliżu jest złoże węgla). Z tego też względu, należy budować kopalnie w jak najbliższym sąsiedztwie tabliczek z zaznaczonymi przez geologów złożami. Najlepiej jest postawić kopalnię właśnie na takiej tabliczce. Dzięki geologom poznasz dokładne rozmieszczenie surowców w górach. Niekiedy, w kryzysowej sytuacji, jeśli zbraknie Ci jakiegoś surowca, a widać go bezpośrednio za granicą pomiędzy tobą i wrogiem, możesz przy niej postawić kopalnię tegoż minerału - niekiedy, przy sprzyjających warunkach można go trochę wydobyć.

Gdy kopalnia się wyczerpie, należałoby ją zburzyć. Jeśli masz pod dostatkiem górników, nie niszcz jej od razu, a jedynie ją odetnij od drogi. Niekiedy zdarza się, że ten górnik wydobędzie jeszcze kilka sztuk. Poza tym, z pewnością będzie miał jakiś zapas żywności - a wtedy ją zużyje. Jeśli pozostanie on nadal podłączony do drogi, nadal będzie konsumował żywność, nie dając nic w zamian.

Nie buduj kilku kopalni tego samego surowca obok siebie, chyba że potrzebujesz jego większej ilości. W takim przypadku trzeba jednak pomyśleć o rozbudowie sieci transportowej, bo w przypadku kilku dobrze prosperujących kopalni będą się tworzyć korki.

Atak

Ten pierwszy będziesz zapewne robić, jeśli zobaczysz u wroga jakieś ciekawe złoża lub będziesz chciał mu coś rozwalić. Atakujesz wtedy po prostu wybrany obiekt wojskowy wroga (bo tylko taki można zaatakować) i kierujesz wojsko do ataku. Nie zapomnij przestawić odpowiedniej opcji w menu, bo wysłanie słabego wojska na wyszkolonych przeciwników może mieć opłakane skutki. Szczególnie na początku gry.

Drugi typ ataku, czyli z zaskoczenia, możemy zastosować bardzo rzadko, ale charakteryzuje się tym, że najczęściej można zdobyć kolejną stanicę tanim kosztem. Jeśli zobaczysz, że wróg wymienia wojsko, w takim wypadku spojrzyj na jego stanice - nie są w pełni wypełnione wojskiem. Można to wykorzystać i zaatakować przeciwnika w jakiś czuły punkt, w którym stoi kilka budynków. Pamiętaj jednak, że do zamku poszło najgorsze wojsko, a zostali najlepsi. Można się niekiedy na tym przejechać, bo z atakowanej stanicy może wyjść lepszy przeciwnik, niż się spodziewaliśmy. Ale ogólnie nie jest źle, ponieważ przez jakiś okres czasu jego drogi będą zajęte przez powracające wojsko i nowi wojacy mogą nie zdążyć nadejść z pomocą.

Jeśli chcesz zaatakować wroga, musisz wybrać odpowiednie ku temu miejsce. Jeśli już spodobała Ci się jakaś stanica (a może forteca?), najedź na nią kursorem myszki i wciśnij oraz przytrzymaj najpierw prawy, a później (nie puszczając tego pierwszego) lewy. Pojawi się okienko. Te cztery symbole, pod którymi jest wyświetlona odpowiednia liczba, to ilość żołnierzy, jaka może zostać wysłana do ataku. Obrazki od lewej do prawej przedstawiają ilość żołnierzy ze stanicy nad granicą, trochę dalej, jeszcze dalej i bardzo daleko. Im dalej żołnierz przebywa, tym więcej minie czasu, nim dotrze on na miejsce przeznaczenia. Wybieramy ilość żołnierzy do ataku (plusem i minusem ustalamy ilość). Nie można wysłać np. jedynie tych z najdalszych stanic. Kolejność jest odwrotna. Po namyśleniu się co do ich ilości, wciskamy symbol skrzyżowanych mieczyków i czekamy na efekt. Oby się udało.

W większości przypadków 80-90% jest tak, że jeśli któryś wojak pierwszy otrzyma cios, to tak, jakby wygrał. Sprawadza się to nawet w wypadku walki z lepszymi przeciwnikami. Niekiedy jest jednak inaczej. A zresztą, jakie to ma znaczenie (tylko psychiczne), skoro i tak nie mamy wpływu walkę?

Jeśli wysłałeś wojsko do ataku, licz się z tym, że przez jakiś czas, dopóki nie dotrą do nich nowi żołnierze, obiekty wojskowe będą gorzej bronione. Wróg to może wykorzystać. Ty także, jeśli zauważysz podobną sytuację u któregoś z nieprzyjaciół. Możesz także spróbować zaatakować nowo zdobytą przez wroga stanicę.

W przypadku zaatakowania przez wroga Twojej stanicy, oraz śmierci jednego z Twoich obrońców, z zamku zostanie wysłany do tej stanicy jeden żołnierz. Jak zginie kolejny, zostanie wysłany jeszcze jeden, jak zginie ostatni, to się wszyscy wrócą, bo wróg zajmie stanicę. Więc jeśli będziesz miał zablokowane drogi, przybycie odsieczy zostanie spowolnione, jeśli nie zablokowane, w każdym razie z pewnością przybędzie później. Niekiedy zbyt późno. Jest to także atut, aby dalej od zamku wybudować skład, pomoc nadejdzie szybciej.

 


 

The Settlers

W dolnym menu, które jest sercem wszystkich połączeń, możesz wybrać jedną z kilku możliwości:

    • Budowanie - tu wybierzesz budynki
    • Kasowanie - tu skasujesz budynki
    • Mapa - tu rozejrzysz się po okolicy
    • Menu statystyk - tu zobaczysz, jak zorganizowane jest Twoje państwo
    • Menu zarządzania - tu wydasz wszelkie rozporządzenia

Jest tam jeszcze na końcu tego paska pięć ikonek, przedstawiają coś w formie zegara. Jest to tzw. "przywołanie czasowe" - przenosisz się w jakiś rejon kraju i klikasz na pierwszy od góry symbol zegara. Po około pięciu minutach otrzymasz wiadomość "You wanted me to call you to this location". Zostaniesz przeniesiony w miejsce, gdzie pięć minut temu kliknąłeś na ten zegar. Ot, taka przywołajka.

W lewym górnym rogu paska menu co jakiś czas pojawia się symbol zapisanej kartki. Klikając na nią, otrzymasz jakąś informację. Jeśli w jej wypadku zostaniesz przeniesiony w jakiś region swego kraju, pod nią pojawi się strzałka, skierowana w lewo, która po kilku sekundach zniknie, jeśli jej nie naciśniesz. Jeżeli to zrobisz, zostaniesz przeniesiony w to samo miejsce, z którego ta wiadomość Cię "wyrwała".

Menu budowania

Zmiana budynku. Jeśli chcesz zmienić powstały budynek na jakiś inny, to jeśli nie używasz opcji szybkiego budowania, kliknij na budowle, najedź na dolne menu, na przycisk budowania, wciśnij go, wybierz budowlę, która ma powstać i trzymając na nim prawy klawisz myszki wybierz nowy obiekt do zbudowania, (do wciśniętego prawego klawisza dołącz lewy). Budowla powinna się spalić, po czym na jej miejscu pojawi się fundament pod nowo wybrany budynek.

Jeśli natomiast włączyłeś w opcjach szybkie budowanie, wystarczy dwukrotnie kliknąć na wybraną budowlę i trzymając prawy klawisz myszki wybrać nowy obiekt do zbudowania. Budynek zostanie zniszczony, po czym na jego miejscu pojawi się fundament pod nowo wybrany budynek.

Pozostałe, w wyniku pracy drwala, pnie ściętych drzew oraz pole ściętego zboża nie przeszkadzają w budowie nowych budynków.

Jeśli na swoim terenie widzisz miejsce pod wiele dużych budowli, nie ciesz się. bo w przypadku wybudowania jednej z nich, natychmiast zmieni się możliwa lokacja innych. Wyświetlane "zamki", to jedynie propozycja, gdzie może powstać taka budowla, a nie gwarancja jej stworzenia w danym miejscu.

W grze występują także elementy krajobrazu, jak na przykład wysoka brązowa górka, czy też uschłe drzewo, których w żaden sposób nie można skasować.

The Settlers W tymże menu można także budować drogę. Otóż klikasz na chorągiewkę i prowadzisz drogę, klikając na odpowiednie ikonki, które wskazywać Ci będą ukształtowanie terenu. Staraj się tak ją budować, aby nie budować jej na ikonkach o kolorze żółtym (wzniesienie), oraz czerwonym (bardzo wysokie wzniesienie). Zbudowanie drogi na "którymś" z tych kolorów spowoduje, że tragarz będzie się po niej wolniej poruszał (wchodząc).

Drogę można budować także szybciej, jeśli włączyłeś w opcjach szybkie budowanie. Dzięki temu, wystarczy kliknąć na chorągiewkę i zwyczajnie prowadzić drogę. Jeśli kiedykolwiek zamiast lewym, klikniesz prawym i lewym klawiszem na którejś z ikonek, przedstawiających ukształtowanie terenu, zamiast kolejnego odcinka drogi, powstanie chorągiewka. Drogę kasujesz, zaznaczając ją i nakierowując myszkę tam, gdzie jest menu kasowania. Pojawi się tam ikonka drogi i nożyczki ją przecinające.

 

 

Menu kasowania

Jeśli chcesz całkowicie zniszczyć dany budynek, klikasz na nim, aby go zaznaczyć. Teraz w dolnym menu powinna się uaktywnić ikonka kasowania, która przedstawia ruiny. Klikasz na nią. Powinna pokazać się opcja kasowania. Uważaj jednak. Jeśli ją wciśniesz, dany budynek zostanie bezpowrotnie zniszczony. Istnieje również inny sposób kasowania budynków.

Mapa

The Settlers Menu mapy można przywołać na dwa sposoby. Jeśli nie włączyłeś opcji szybkiego przywoływania mapy w opcjach, jeśli będziesz chciał kiedykolwiek skorzystać z mapy, będziesz musiał klikać za każdym razem na ikonkę mapy. Jeśli zaś włączyłeś, wystarczy wykonać podwójne kliknięcie (tzw. dwuklik) prawym klawiszem myszki. Mapa zostanie przywołana automatycznie. Ja stale tego używam, bo ułatwia grę.

Jest jeszcze taka możliwość, że jeśli na ikonie mapy przytrzymasz prawy i lewy klawisz myszki, zostaniesz automatycznie przeniesiony do zamku, gdziekolwiek byś był. Będziesz często z tego korzystał.

Sama mapa, ma kilka ikonek. Służą one do:

    • zmiany widoku. Są jego trzy rodzaje. Zmieniają się one cyklicznie, po kolejnych klinięciach na tą ikonkę (ona także się wtedy zmienia). Możesz mieć widok poglądowy, kiedy to widzisz ukształtowanie terenu (bardzo przydatne przed postawieniem zamku), ten sam widok z zaznaczonym zasięgiem stanic naszych i wrogów oraz widok (jak ja to nazywam) totalny, gdzie widzisz jedynie zasięg strażnic. Można tu łatwo znaleźć drogę wroga, która stoi zbyt blisko naszej granicy. Ale uważaj, bo jeśli grasz z kumplem, zauważy on Twój podstęp polegający na podłączaniu się do niego.
    • włączania/wyłączania widoku dróg (albo je widać, albo i nie).
    • włączania/wyłączania widoku budynków.
    • włączania/wyłączania widoku linii terenu (teren gry jest otoczony w ramkę. Służy to jedynie do informacji, ile całkowitego terenu jest już zajęte. Nie musisz tego włączać, bo jest to w zupełności niepotrzebne).
    • włączania/wyłączania lupy, czyli powiększenia terenu gry. Raczej włącz, bo jeśli tego nie zrobisz, ciężko Ci się będzie zorientować gdzie co jest w gmatwaninie miast, dróg i terenu.

Menu statystyk

The Settlers Menu statystyk to miejsce, gdzie możesz się dowiedzieć wszystkiego o tym, jakim jesteś władcą, produkcji i wielu innych rzeczach. Dlatego jest tutaj zastosowany podział na kilka podmenu. Więcej dowiesz się, klikając na interesującą Cię nazwę. A są nimi:

    • Gospodarowanie żywnością - dowiesz się tutaj, ile żywności jest produkowanej, jak przedstawia się zaopatrzenie w dalszej jej produkcji i definitywne żywienie górników.
    • Gospodarowanie surowcami - tutaj natomiast zdobędziesz informacje na temat produkcji, rozłożeniu surowców, zapotrzebowania na nie itd.
    • Aktywność zawodowa - jest tu pokazana efektywność pracy wszystkich naszych mieszkańców.
    • Posiadane surowce - dzięki niemu zdobędziesz informacje, ile masz wszystkich surowców, materiałów i narzędzi we WSZYSTKICH składach, jakie posiadasz.



    • Wszystkie budowle - zobaczysz dzięki niemu, ile posiadasz wybudowanych budynków każdego typu oraz ile ich aktualnie jest w budowie.
    • Mieszkańcy - w tym miejscu zostaniesz dokładnie poinformowany, ilu masz ludzików w każdym zawodzie, przebywających we WSZYSTKICH składach.
    • Produkcja - Przydatne Menu. Wykresy wielkości produkcji KAŻDEGO materiału, narzędzi, żywności, broni itd.
    • Porównanie - Porównanie osiągnięć Twoich i przeciwników.

Obrót produktami spożywczymi

W tym menu możesz się zorientować, jak mniej więcej przebiega produkcja żywności oraz jej przetwarzanie w kolejnych gałęziach przemysłu spożywczego. Będziesz także wiedział, jak żywieni są górnicy, którzy im lepiej są żywieni, tym efektywniej pracują. Przydział żywności dla każdego górnika możesz ustalić w odpowiednim menu. Wszystko jest tutaj przedstawione w postaci liczników. Im dalej (w kierunku czerwonego koloru) tym większa produkcja lub nasycenie danym towarem.

Produkcja

To menu przedstawia sytuację na rynku surowców, ich przetwarzanie. Podobnie, jak i w menu żywności, wszystko jest tutaj przedstawione w postaci liczników. Im dalej (w kierunku czerwonego koloru) tym większa produkcja lub nasycenie danym towarem. Dzięki temu menu dowiesz się na temat braku jakiegoś z surowców, nadmiarze innego itd.

Aktywność zawodowa

Tutaj dowiesz się, jak pracują ludziki zatrudnione w jednym z zawodów. Np. mniejsza aktywność płatnerza pozwala sądzić, że nie za dobrze jest z produkcją żelaza i węgla. To samo tyczy się także i innych specjalności.


Posiadane surowce

Tutaj jest wyświetlona ogólna liczba wszystkich materiałów, narzędzi, surowców i broni we WSZYSTKICH składach. Jest to po prostu suma wszystkiego co posiadasz. Wszelkie rzeczy, które znajdują się w transporcie (na drogach), nie są tu ujęte. I jeszcze drobna uwaga. Jeśli masz np. dziesięć mieczy i siedem tarcz, to nie oznacza, że będziesz mógł stworzyć siedmiu żołnierzy, bo np. sześć tarcz będzie w składzie, w którym brak jest całkowicie mieczy. To zmienia oczywiście postać rzeczy. Tyczy się to także i innych zawodów, do powstania których trzeba więcej, jak jednego narzędzia


Wszystkie budowle

W tym menu zobaczysz, jakie budowle są już zbudowane, a jakie jeszcze nie. Poznasz także dokładną liczbę posiadanych przez Ciebie budowli każdego typu. Dzięki temu będziesz wiedział, co powinieneś jeszcze zbudować. Uwaga! Te dane nie będą prawdziwe, jeśli któryś z Twoich budowniczych "pójdzie" do wroga (zobacz tricki). Mogą, ale nie muszą ulec uszkodzeniu (będzie wyświetlana nieprawdziwa liczba).


Mieszkańcy

Ujrzysz tutaj, ilu masz ludzików danego zawodu. Jest to ZSUMOWANIE ZE WSZYSTKICH SKŁADÓW, jakie posiadasz. Ale w tym wypadku nie jest to ważne, o ile skład jest połączony z resztą kraju. Po prostu jeśli zostanie "zgłoszone" zapotrzebowanie na danego ludzika, uda się on na miejsce przeznaczenia. Liczeni są tu ludzie, którzy mają już jakiś zawód, nie muszą koniecznie pracować, np. pięciu rybaków siedzi w zamku, jeden łowi ryby. Zobaczysz ich jako sześciu.

Menu produkcji

Widać tutaj w formie wykresów aktywność wszystkich zawodów, ilość wytwarzanych materiałów, broni itd. Przedstawione one są w skali czasowej, dzięki czemu możesz się zorientować, jak pokierować produkcją. Komu odjąć, a komu dać, czego przydałoby się więcej. Klikając na każdą z ikonek otrzymasz informację o interesującej Cię rzeczy. Statystyki nie będą prawdziwe, jeśli jakiś ludzik, który cokolwiek produkuje "pójdzie" do wroga (zobacz tricki).

Porównanie

Ważne menu. Dzięki niemu poznasz siłę wojsk wroga, jego aktualną ocenę, ilość jego budowli oraz zajęty przez niego teren. Należy tutaj co jakiś czas zaglądać. I starać się, aby wykres przedstawiający siłę naszych wojsk był stale najwyższy. Dzięki temu staniesz się potęgą wojskową. A kto ma wojsko, ten ma władzę. Można dowolnie przełączać skalę czasu


Menu zarządzania

The Settlers W tym menu możesz wydawać rozporządzenia, które zostaną następnie wprowadzone w życie przez Twoich mieszkańców. Są nimi:

    • Żywność - dystrybucja żywności
    • Materiały - dystrybucja materiałami
    • Surowce - dystrybucja surowcami
    • Kowal - co ma produkować kowal
    • Tragarz - co mają nosić tragarze
    • Zamek - co wynosić z zamku
    • Zasiedlenie - ile wojska ma bronić stanic
    • Wojsko - ustalenie wszelkich opcji wojska




 

 

Obrót produktami spożywczymi

Menu żywnościowe. Możesz tutaj ustalić, ile każdy z górników ma otrzymywać pożywienia. Tutaj trzeba się zastanowić. Wykorzystaj to później do lepszego rozdysponowania zapasami, a także kierowania wydobyciem. Możesz dzięki temu np. zmniejszyć wydobycie rudy złota, bo nie nadążasz go przetwarzać, a tylko zalega na drodze. Odpowiednie ustawienie paska, gwarantuje przestrzeganie ustaleń. Im zielony pasek jest większy, tym więcej górnicy dostaną żywności, im jest mniejszy, tym mniej.


Produkcja

Menu dostawcze. Regulujesz tu, jaki procent danego towaru ma otrzymywać każdy z przetwórców. Tutaj akurat regulujesz dostawę desek i stali. Proponuję dać od razu po rozpoczęciu gry płatnerzowi stali na maksimum, a kowalowi to już różnie, bo to zależy od tego, czy brak Ci czegoś, czy nie. Szkutnikowi zmniejsz przydział na minimum, jeśli nie na zero. Z ustawieniem u kowala trzeba się namyśleć. Jeśli dany przetwórca jeszcze nie istnieje, przestawianie przyporządkowanego mu paska nie przyniesie żadnego skutku. Jednak zacznie on oddziaływać po jego powstaniu. Odpowiednie ustawienie paska, gwarantuje przestrzeganie ustaleń. Im zielony pasek jest większy, tym więcej dany gość dostanie danego materiału.


Węgiel i zboże

Menu dostawcze. Regulujesz tu, jaki procent danego towaru ma otrzymywać każdy z przetwórców. Właściwie to od razu po rozpoczęciu gry hutnikom, młynarzowi i płatnerzowi możesz to ustawić na maksimum. Właściwie reszcie też. Z ustawieniem u świniarza trzeba się namyśleć. Jeśli dany przetwórca jeszcze nie istnieje, przestawianie przyporządkowanego mu paska nie przyniesie żadnego skutku. Jednak zacznie on oddziaływać po jego powstaniu. Odpowiednie ustawienie paska, gwarantuje przestrzeganie ustaleń. Im zielony pasek jest większy, tym więcej dany gość dostanie danego surowca.


Kowal

Ustalamy jakie narzędzia w pierwszej kolejności ma produkować kowal. Ustawienie danego paska na maksimum spowoduje, że dane narzędzie będzie produkowane częściej niż to o krótszym pasku. Całkowity brak paska powoduje, że kowal tego wcale nie będzie produkował. Stosuj to, gdy jakieś narzędzie nie jest Ci już więcej potrzebne.


Tragarze

Ustawiasz tu co mają najpierw nosić tragarze, a konkretnie co ma wziąć pierwsze z grupy surowców, które leżą przy chorągiewkach. Co to oznacza? Ten towar, który znajduje się na samej górze tej listy będzie najszybciej transportowany, a co za tym idzie najprędzej dotrze do miejsca przeznaczenia. Możesz tu sobie regulować, co ma być zabierane spod chorągiewki jako pierwsze, a co jako ostatnie. Ma to niekiedy wpływ na zatory, produkcję uzbrojenia i przetapianie surowców. Deski oraz kamienie bezwzględnie powinny być na szczycie. Dzięki temu szybko dotrą na miejsce budowy, a tego nie muszę chyba komentować.


Zamek

Działanie podobne jak w przypadku menu tragarza. Regulujesz tutaj, co ma być jako pierwsze wynoszone z zamku/składu. Co za tym idzie pozwala to w pewnym stopniu regulować produkcję, roznoszenie towarów itd. Jeśli czekasz na jakiś towar, a jego jak nie wynoszą, tak nie wynoszą, oznacza to, że:

  • jest tłok przy chorągiewce zamku/składu. Ludzie wchodzą lub wychodzą tak często, że nie ma czasu na wyniesienie danego towaru. Rozwiązanie - poczekaj, aż ten ruch się ustatkuje.
  • dany towar jest na końcu listy wynoszonych towarów, a aktualnie jest większe zapotrzebowanie na towary, które są na tej liście wyżej. Rozwiązanie - poczekaj albo przestaw ten towar wyżej.

Dzięki odpowiedniemu ustwieniu tych opcji, możemy wypełnić np. odległy skład o jakieś materiały, które są w tym składzie, ale nie ma ich w innym.


Zasiedlenie


The Settlers W tym menu możesz ustalić, jak zasiedlane mają być strażnice. Oto kolejne stopnie:

    • Full - Maksymalne wypełnienie, najlepsza obrona
    • Good - Dobra obrona
    • Medium - Średnia obrona, wypełnienie do połowy
    • Weak - Niepewna sytuacja, łatwo możesz stracić tę strażnicę
    • Minimum - Absolutne minimum. W przypadku ataku na nią, licz się z przegraną.

Każdy z rysunków posiada dwie linijki, w których można ustalić w/w stopnie. Ten wyższy, oznacza zapełnienie strażnicy, czyli ile wojska będzie w niej przebywać (o ile posiadasz taką liczbę żółnierzy). Dolny natomiast przedstawia, ile wojska w niej pozostanie, jeśli zdecydujesz się kogoś zaatakować (lub o ile pamiętam zechcesz zrobić wymianę wojsk). Z tego też powodu górny rysunek, czyli strażnice położone nad granicą nie powinny mieć zbyt niskich wartości tej opcji, bo chwilę trwa, nim nowe wojsko dojdzie do niej z zamku. Wróg może to wykorzystać.

Każdy z rysunków przedstawia inną sytuację. Najwyżej położony rysunek, to strażnice położone w bezpośredniej styczności z wrogiem. JEDYNIE ONE MOGĄ ZOSTAĆ ZAATAKOWANE. Żadna inna stanica nie zostanie nigdy zaatakowana. Taka strażnica w grze posiada flagę z grubym krzyżem. Wniosek jest jeden - o ile to możliwe, powinna być maksymalnie wypełniona wojskiem.

Kolejną strażnicą jest ta położona w bliskim sąsiedztwie wroga. Posiada flagę z małym krzyżem. Nie zostanie ona zaatakowana, jeśli granica nie przesunie się w jej kierunku, nikt Ci jej nie zaatakuje. Ważna jest tutaj odległość od zamku/składu, bo w razie zagrożenia przyjmuje ona w/w "warunki". Wojsko może nie dotrzeć do niej na czas, aby ją dopełnić.

Kolejny rysunek (ciągle zjeżdżając w dół), to strażnica w głębi kraju. Posiada flagę z czarną linią. Nie może być zaatakowana. Ona może już być pusta, jeśli masz mało wojsk.

Ostatnim rysunkiem jest strażnica bardzo oddalona od granicy, posiada białą flagę. Jest całkowicie bezpieczna. Może pozostać zapełniona na minimum.


Wojsko


The Settlers Ustawiasz tu wszelkie sprawy związane z wojskiem. Tym paskiem na samej górze regulujesz pobór do wojska. Po lewej drobna rekrutacja, wręcz jej brak. Po prawej rekrutacja na maksimum. Tzn. prawie zawsze, gdy jest to możliwe i są ku temu wystarczające warunki (miecz+tarcza+wolny ludzik) zostanie stworzony wojak. Utrudnia to niestety tworzenie ludzi do odpowiednich zawodów, tak więc uważaj. Ikona ze skrzyżowanymi mieczami to natychmiastowe wydanie broni liczbie gości jaka może zostać zrekrutowana - ich ilość pokazuje liczba obok tarczy. Zawsze powstanie z nich knechta, a zatem im wcześniej dostanie broń, tym szybciej będzie się szkolił. Znaczenie ikonek z gościem wchodzącym do zamku i wchodzącym zeń są następujące: gość wchodzący do zamku to zwołanie Twoich wojaków do najbliższych składów/ zamku. Najlepsi w każdej ze stanic pozostaną w niej. Do obrony pozostanie jedynie ilość, jaką sam wcześniej ustaliłeś w odpowiednim menu. Zawsze pozostaje w takim wypadku najlepszy z gości. Tę opcję można wykorzystać do wyrównania poziomu wojska w całym kraju, bądź też jeśli masz mało wojsk do zasiedlenia pustych budynków militarnych. Ta operacja tworzy OGROMNE korki. Powoduje to rzecz jasna "chwilowe" spowolnienie transportu w całym państwie, a co za tym idzie brak surowców dla przetwórni itd. Osłabia się przez ten okres obrona - brak jest pełnego składu strażnic. Można to wykorzystać u wrogów i zaatakować ich strażnice podczas wykonywania tej operacji. Ja w większości przypadków staram się wykorzystywać tę drugą ikonkę. Z gościem wychodzącym z zamku. Z zamku wyjdą tylko dobrze wyszkoleni goście i wymienią się miejscami z gośćmi w stanicach. Jest to lepsze rozwiązanie (według mnie), gdyż nie blokuje tak dróg i nie osłabia aż tak państwa.

Liczby na samym dole (1-99) to ilość ludzi, broniących zamku. Jest to jednocześnie poziom wyszkolenia wojska. Im większa jest ta liczba, tym więcej gości będzie Ci broniło zamku i żołnierze lepiej się będą szkolić. W miarę rozwoju gry zwiększaj tę liczbę. Jeśli kiedyś ktoś Cię zaatakuje, a ty nie będziesz miał wolnych żołnierzy, aby poszli z odsieczą zaatakowanym, możesz zmniejszyć tę liczbę. Z zamku wyjdzie trochę wojaków.

Budynki wojskowe


Są trzy typy budynków wojskowych:

    • Stanica - najłatwiejszy obiekt do zdobycia
    • Warownia
    • Forteca - najtrudniejszy obiekt do zdobycia

Każda z nich potrzebuje do swojego powstania odpowiedniej ilości desek i kamieni. Różny jest także czas ich powstawania. Inna dla każdej z nich jest także pojemność. Do każdej może wejść różna ilość żołnierzy oraz może w niej być przechowywana inna ilość złota. To zróżnicowanie powoduje, iż to przed graczem stoi wybór, czy wybudować najsłabszą stanicę i dalej szybko podbijać teren, czy też zdecydować się na coś większego i trudniejszego do zdobycia, ale za to dłużej budowanego.

Utracenie któregoś zajętego budynku wojskowego równa się natychmiastowej stracie kontrolowanego przez niego obszaru. Jeśli znajdowały się na nim jakieś budynki, a nie są one objęte zasięgiem działania innej stanicy (czy warowni lub fortecy), zostaną one zniszczone. Dlatego też przy skupiskach swoich budynków powinieneś, o ile to możliwe, budować warownie lub jeszcze lepiej fortece. Zdobycie tych ostatnich jest nie lada wyczynem.


Duże budowle

Każda z dużych budowli (to te zaznaczone jako żółte zamki) wymaga trochę miejsca. Nie można postawić dwóch dużych budynków w bezpośrednim sąsiedztwie. Tego ograniczenia nie ma w przypadku małych budowli. Jeśli stworzysz duży budynek, w jego otoczeniu natychmiast pojawi się zmiana możliwych do wzniesienia budowli. Skłoni Cię ta sytuacja do racjonalnego zagospodarowania terenu, szczególnie w pobliżu zamku. Dlatego też staraj się zbudować zamek w miejscu, gdzie będziesz mógł zbudować wiele takich budowli. Niestety życie z dwoma - trzema takimi miejscami pod te budowle nie należy do przyjemnych (ale jest możliwa, w przypadku dobrego rozplanowania reszty możliwych lokacji).

Spotkasz się także z sytuacją, że kilka rosnących drzew czy też złoża kamieni uniemożliwią Ci zbudowanie dużych budowli, a jedynie małych. W takim wypadku jeśli możesz, nie buduj ich, a zamiast tego skasuj przeszkadzające Ci obiekty, po czym zweryfikuj dane.

Małe budowle

Małe budowle nie wymagają chyba szczegółowego opisu. Są możliwe do zbudowania praktycznie wszędzie, rzecz jasna oprócz gór, jezior i wydm pustynnych. Odległość pomiędzy nimi nie musi być duża, dlatego też możesz budować je jedna obok drugiej. Staraj się jednak najpierw budować duże budowle, a następnie w miejsce, gdzie nie można ich już postawić, wpychać małe.


Wiadomości


Możesz zostać powiadomiony o następujących rzeczach:

    • zajęcie przez nasze wojsko nowo wybudowanego obiektu
    • zajęcie przez wojsko wroga swego obiektu wojskowego, przez co stracimy jakiś obszar terenu.
    • znalezieniu przez geologa złoża jakiegoś minerału
    • zaistnienia sytuacji kryzysowej
    • powiadomienie o przywołaniu do lokacji
    • wybudowaniu nowego składu
    • zdobyciu wrogiego budynku wojskowego
    • zaatakowania przez wroga naszej strażnicy
    • utracie wojska w danej strażnicy, a co za tym idzie, jej stratę

Program ratunkowy


The Settlers Jeśli kiedykolwiek dojdzie do sytuacji awaryjnej, gdy zabraknie Ci kamieni, włączy się program awaryjny. Oznacza to, że sytuacja jest naprawdę groźna, grozi załamanie się Twej gospodarki poprzez brak jednego z materiałów budowlanych. Niemożność zbudowania niektórych budynków może spowodować, że skończysz grę. Jeśli spotkasz się z taką sytacją, musisz natychmiast działać. Odetnij niepotrzebne na razie budynki, a cały swój wysiłek skieruj na zdobycie stałego źródła kamienia, że o deskach nie wspomnę. Jeśli liczba posiadanych przez Ciebie materiałów służących do budowy (kamienie przede wszystkim) się zwiększy, alarm zostanie odwołany.



 

 

Tricki

Jeśli spodobają Ci się tricki, przemyśl ich stosowanie. Gra się nie po to, aby wszelkimi sposobami doprowadzić do zwycięstwa, ale aby dojść do tego po honorowej potyczce, nie używając tricków. To jest właśnie prawdziwe zwycięstwo, wywalczone metodą fair-play, a nie poprzez ubieganie się do wszelkich sposobów na oszukanie komputera. Bo nie jest wcale problemem nabić sobie materiałów (mam zamiar napisać do tego edytor, w Amosie.

Autor: Paweł Hołuj

Programing: kreatywna-strona