Osadnicy

Tragarz



The Settlers Ludzik -> Tragarz (o ile będzie nań zapotrzebowanie)Cały ciężar spoczywa na jego barkach. Dosłownie i w przenośni. Nie potrzebuje żadnych narzędzi oprócz wełnianej koszuli w kolorze Twojego państwa. To on roznosi wszelkiego rodzaju towary i surowce. Regionem jego działania jest droga, chodzi od chorągiewki do chorągiewki. Im jest ona krótsza, tym lepiej. Transport będzie szybszy, a co za tym idzie wydajniejszy. Należy dbać o to, by drogi były możliwie najkrótsze, a także starać się ich nie budować na wzniesieniach (chodzi mi tu o ich stromość) - powinny być w miarę krótkie i płaskie. Jeśli droga będzie prowadziła pod górkę, tragarz podczas wchodzenia na nią będzie szedł wolniej. Nie należy (TO WAŻNE!) budować zbyt wielu odnóg od jednej chorągiewki w miejscu, gdzie spodziewany jest duży przepływ towarów (np. kilka kopalni), gdyż to znacznie spowalnia transport. Jednocześnie do chorągiewki może podejść tylko jeden człowieczek, tak więc jeśli jest trochę towaru do przetransportowania, każdy z gości będzie musiał czekać na swoją kolejkę. Dobrze jest nie przesadzać z ilością dróg od zamku. Gdy nagminnie będą się tworzyły korki, należy zmniejszyć ilość dróg przy nim, starać się dobudować jakąś inną drogę, która pomoże rozładować napięcie. a jeśli i to nie pomoże, powinieneś gdzieś w okolicy wybudować skład. Zapomniałbym jeszcze o jednym - długie drogi. Jeśli gość umieszczony na takim odcinku będzie miał problemy z przenoszeniem towaru (nie będzie nadążał), z zamku zostanie mu przysłany pomocnik, bądź ich większa ilość. Po rozładowaniu korka pomocnik powróci do składu. Jaki z tego morał? To łażenie w obie strony dodatkowego gościa spowolni trochę transport. Od razu postaw na takich trasach chorągiewkę, chyba że nie masz wolnych ludzików. Jeżeli jakiś tragarz będzie coś niósł, a ty w tym czasie skasujesz drogę, po której on podążał, niesiony przez niego towar przepadnie.

The Settlers


Przewoźnik



The Settlers Ludzik + Łódka -> Przewoźnik

Jest "wodnym" odpowiednikiem tragarza. Potrzebuje łódki. I oczywiście trzeba mu wyznaczyć trasę. A robisz to w ten sposób, że na obu krańcach jeziora stawiasz chorągiewkę. Potem łączysz je poprzez wodę. I masz trasę. Pozostaje jeszcze połączyć chorągiewki na brzegu z drogami na lądzie. Nie można postawić chorągiewki na trasie wodnej celem zwiększenia szybkości transportu. Nie można także przeciąć takiej trasy inną. Ten facio przewozi tylko towary, nie przewozi nigdy ludzików. Zawsze bierze jedną sztukę towaru (jak zwykły tragarz). Przydaje się ta osóbka, jeżeli w Twoim pobliżu jest jakieś wielkie jezioro, które Ci przeszkadza. Łódki wykonuje szkutnik.

Kopacz



The Settlers Ludzik + Łopata -> Kopacz
Wyrównuje poziom terenu. Potrzebuje szpadla. Niekiedy gdy zdecydujesz się na budowę budowli na jej miejscu nie pojawi się dobrze znane "pudełeczko", lecz porzeczny "X". To oznaczenie, że tutejszy teren jest nierówny i należy go wyrównać. I właśnie tym zajmuje się nasz bohater. Po podłączeniu takiej budowli do Twej sieci dróg przyjdzie na to miejsce kopacz, pomacha łopatą i po chwili teren zostanie wyrównany, a on powróci do zamku. W miejscu znaku X pojawi się znany symbol swą obecnością obwieszczając, że na tym terenie już można budować. Raz wyrównany teren nie wymaga kolejnego wyrównywania, jeżeli skasujesz budowlę a w jej miejsce postawisz jakiś inny, duży budynek, to nie będzie on wymagał żadnych dodatkowych zabiegów. Dopóki teren nie zostanie wyrównany tragarze nie przyniosą nań ani drewna, ani kamieni. Nie przyjdzie tam również budowniczy.

Budowniczy



The Settlers Ludzik + Młotek -> Budowniczy + Deski + Kamień = Budowla
Podstawowa postać w grze. Bez niego ani rusz. Potrzebuje młotka. Aby powstała jakakolwiek budowla, musisz mieć budowniczego, który ją wybuduje. Zazwyczaj gdy dojdzie on na miejsce budowy, czeka na materiały. Jeżeli je otrzyma, zaczyna stukać swym młotkiem w powietrze, wyczarowując budowlę. Najpierw buduje szkielet, a poźniej pokrywa go drewnem lub kamieniem, w zależności od rodzaju budowli. Jeżeli nie otrzyma on materiałów, zaczyna na miejscu budowy łazić w lewo i prawo nic nie robiąc. Będzie tak "tańczył" do chwili dostarczenia mu potrzebnych materiałów lub skasowaniu tej budowli, czyli jej spaleniu. I jeszcze jedno. Jeżeli dojdzie on na miejsce budowy, to nie można go z niej wygonić. Trzeba albo ją skasować, albo poczekać, aż ją wybuduje. Na początku gry uważaj z ilością rozpoczynanych budowli, ponieważ może zabraknąć Ci młotków, które to też są potrzebne do powstania ludzików, pracujących w innych zawodach (kowal, szkutnik i płatnerz). Nie jest wskazane także rozpoczynanie jednocześnie dużej ilości budowli. Program dzieli materiały w ten sposób, że rozdziela je sprawiedliwie, a co za tym idzie każdy dostanie swoją część. A jeżeli jest ich mało? Powoduje to rzecz jasna powolne budowanie, gdyż jest więcej budowli do wybudowania. Ich nadwyżkę można albo skasować, albo też odłączyć od sieci dróg i podłączyć w późniejszym terminie. Ilość drewna, jakim będzie dysponował budowniczy możesz ustalić w specjalnym menu.

Rycerz



The Settlers Ludzik + Miecz + Tarcza = Knechta -> Gal -> Asteriks -> Centurion -> Rycerz
Rycerz, to najlepszy z dostępnych wojowników. Zostaje nim ludzik po długim i ciężkim treningu. Kolejno otrzymuje awanse. Od prostego knechty, poprzez gala, asteriksa i centuriona, aż do tego stopnia. Droga to długa, ale dysponując złotem w warowniach, możesz ją przyspieszyć. Jak już wspomniałem, jest to najlepszy wojownik. Gdy wróg będzie już miał wojsko tego formatu, nie będzie lekko, a jeśli w dodatku będzie dysponował złotem, to nie będzie wcale łatwo go pokonać. Staraj się mieć tych gości jak najwięcej oraz posyłać ich do najcięższych bitew. Tam tylko on może zapewnić wygraną. Jego wygląd, to charakterystyczny pęk piór na hełmie, który jednocześnie jest lekko owalny. W walce nie podskakuje on już jak ma to w zwyczaju Knechta, ale walczy odważnie, śmiało rzucając się w wir walki, zbijając ciosy przeciwnika.

Centurion



The Settlers Ludzik + Miecz + Tarcza = Knechta -> Gal -> Asteriks -> Centurion -> Rycerz
Centurion to gorsza odmiana rycerza, ale często zdarza się, iż jest on w stanie pokonać lepszego od siebie stopniem wojaka. Jeśli broni on obiektu wojskowego, w którym jest złoto, staje się groźnym przeciwnikiem. Powstaje on z knechty, poprzez gala i asterixa. Centuriona rozpoznać można po charakterystycznym, upstrzonym hełmie. Ta jego ozdoba podobna jest do szczotki (a raczej przypomina husarię). Podczas walki reprezentuje już jako-taki poziom, raczej nie stosując tańca podskoków i uników, jak to ma w zwyczaju knechta.

Asteriks



The Settlers Ludzik + Miecz + Tarcza = Knechta -> Gal -> Asteriks -> Centurion -> Rycerz
Przyznasz, iż to dziwna nazwa. Zapewne masz swoją propozycję, ale ja i tak pozostanę przy swojej. Dlaczego akurat tak go nazwałem? Ponieważ wygląd tego rycerzyka przypomina mi postać Asteriksa, bohatera jednego z komiksów. W walce reprezentuje średni poziom. Dosyć często potrafi pokonać centuriona, a niekiedy nawet i samego rycerza. Posiadając go, możesz już powoli wyruszać do ataku.

Gal



The Settlers Ludzik + Miecz + Tarcza = Knechta -> Gal -> Asteriks -> Centurion -> Rycerz
Gal jest słabym wojakiem. Trudno jest mu pokonać asteriksa, nie wspominając o innym żołnierzach. Powstaje on z knechty i to bardzo szybko. Bronić się broni, ale niezdarnie. Jednak niekiedy potrafi zadziwić swoimi umiejętnościami. Lepiej nim nie atakuj. Poczekaj, aż wyszkoli się co najmniej do poziomu asteriksa.

Knechta



The Settlers Ludzik + Miecz + Tarcza = Knechta -> Gal -> Asteriks -> Centurion -> Rycerz
Knechta to najsłabszy żołnierz jaki może powstać. Jednak aby powstał, wymagany jest jeden wolny ludzik (bez zawodu), tarcza oraz miecz. Po jakimś czasie powstanie z niego gal i tak dalej. Kolejne jego awanse nie wymagają żadnych nakładów, tzn. nie potrzebuje on kolejnej porcji broni. Ta, którą dysponuje w zupełności mu wystarczy. W walce nie przedstawia on pratycznie żadnej wartości, ale zdarza się, że pokazuje, na co go stać. Zdarzają się sytuacje, że broniąc stanicy (lub innego obiektu wojskowego), w której znajduje się złoto, potrafi pokonać samego rycerza. Najczęściej jednak wynikiem jego walki jest "odpływ w siną dal". A walczy nader efektownie. Różnorodne uniki, podskoki, zabawnie to wygląda. Jeśli mowa o jego wyglądzie, to także nie ma się czym pochwalić. Na głowie nosi hełm, który raczej jest podobny do miski lub garnka, chodzi też jakiś taki przygarbiony. Jeśli to możliwe, staraj się, by nie bronił on miejsc o znaczeniu strategicznym, np. dużego skupiska kopalń lub też innych budynków. Wróg lubi zaatakować w najmniej spodziewanym momencie.

Drwal



The Settlers The Settlers Ludzik + Siekiera -> Drwal + drzewo do ścięcia -> Drewno -> Tracz -> Deska
Drwal - parszywy zabójca drzewek. Na budowę jego domu idą dwie deski. On sam potrzebuje siekiery. Dostarcza on pnie, które to tracz przerabia później na deski. Drwal ścina wszelkie dorosłe drzewa (zarówno iglaste jak i liściaste), a okorowane pnie niesie do swego domku. Do drzew może odbywać nawet dosyć daleką drogę. Jak liczyłem, to wyszło, że potrafi odejść od domu na siedem - osiem pól. To dużo. Można go posadzić przy granicy, a cwaniak pójdzie kraść drzewa do wroga. Selekcjonuje drzewa do wycięcia, stosując nieco dziwną technikę. Nie wycina on drzew rosnących bezpośrednio przy swoim miejscu zamieszkania, w pewien sposób je losuje. Niekiedy będziesz się denerwował, gdyż będziesz chciał, aby ściął on jakieś drzewo, które przeszkadza Ci np. w zbudowaniu nowych budynków, a on pójdzie do bardziej oddalonych drzew. Nie martw się, kiedyś je i tak zetnie. Tak więc łazi za nimi tu i ówdzie, nie wiadomo gdzie można się go spodziewać. Jest raczej leniwy, bo nie śpieszy mu się z wycinką drzew.

Tracz



The Settlers The Settlers Ludzik + Piła -> Tracz -> Deska
Tracz - bardzo ważna osobistość. Potrzebuje piły. Na zbudowanie jego miejsca pracy zużyjesz trzy deski i dwa kamienie. W swym tartaku zamienia on pnie ściętych przez drwala drzew na drewno. Wyrabia się z około trzema drwalami, tzn. nie są oni go w stanie (na full) zarzucić pniakami. Należy go zbudować jak najbliżej zamku, a zarazem powinna być to jedna z pierwszych budowli jaką wzniesiesz. Dlaczego przy zamku? Krótka droga transportu. A to jest ważne w przypadku tracza, gdyż przerabia on podczas gry wiele drewna, liczonego w dziesiątkach, jeśli nie setkach, a zatem wielokrotnie będzie tą drogą transportowany surowiec w postaci drzew i produkt - deski. W obie strony. Poza tym do zamku ze wszelkich stron przynoszone są towary, więc później musiałyby zeń być transportowane do tracza, a tak masz go już pod ręką. Efekt łatwo przewidzieć - szybszy czas transportu, szybsze przetworzenie materiałów.

Hutnik złota



The Settlers The Settlers Ludzik -> Hutnik złota + Węgiel + Ruda złota -> Złoto
Hutnik złota - w nim potęga. Nic nie potrzebuje. Na jego dom zużyjesz trzy deski i jeden kamień. Sam hutnik nie wymaga żadnych narzędzi. Po skasowaniu jego domu, może on równie dobrze pracować jako hutnik rudy żelaza. Można by go równie dobrze nazwać przetapiaczem lub wytapiaczem. Zajmuje się on przetapianiem rudy złota na złoto. Jedna sztuka węgla i rudy złota zostaną przetopione na jedną sztukę złota. Złoto przyspiesza proces szkolenia się wojska, jest jakby takim "katalizatorem". Ponadto wojsko z atakowanej stanicy, w której jest złoto lepiej się broni. Szybkim tenże gość nie jest. Hutnika złota najlepiej by było wybudować obok kopalni złota (wszystkie przetwórnie powinno się tak budować) lub przy zamku/składzie. Nie trzeba się zbytnio spieszyć z jego budową.

Hutnik żelaza



The Settlers The Settlers Ludzik -> Hutnik żelaza + Węgiel + Ruda żelaza -> Żelazo
Hutnik żelaza - dzięki niemu masz żelazo. Nie potrzebuje żadnych narzędzi do swego powstania. Na budowę jego domu zużyjesz trzy deski i dwa kamienie. Z jednej sztuki węgla i rudy żelaza wytopi Ci jedną sztabę żelaza. Działa z normalną prędkością. Średnio na jeża. Powinien być umieszczany jak najbliżej kopalni węgla i rudy żelaza. Między nimi, a drogą do zamku. Można go także budować obok płatnerza, choć ja osobiście preferuję tę pierwszą lokalizację. Jest wydajniejsza. Poza tym, daje jeszcze ten plus, że do zamku zamiast dwóch surowców (węgiel oraz ruda żelaza) trafia jedynie jeden - żelazo. Sztaby żelaza są później potrzebne do produkcji uzbrojenia (przez płatnerza) i narzędzi (przez Kowala). Można go zbudować także w pobliżu zamku. Po skasowaniu tej budowli, może on równie dobrze pracować jako hutnik złota.

Kamieniarz



The Settlers The Settlers Ludzik + Kilof -> Kamieniarz -> Kamień (pod warunkiem, że znajdziesz "naziemne" złoże kamieni)
Do budowy jego domu trzeba jedynie dwóch desek. On sam potrzebuje kilofa. Jego chałupę buduje się zawsze obok kamieni leżących na ziemi, bo on nie wydobywa kamieni z gór. Kamienie te to szare głazy, mniejsze lub większe. Leżą zazwyczaj w skupiskach. Ich zlikwidowanie daje podwójną korzyść. Na ich miejscu można coś budować i dostajesz także trochę kamieni. Tak więc opłaca się go budować, zwiększysz w ten sposób ilość terenu pod budynki. Niestety kamieniarz ma kłopoty ze wzrokiem i prawie zawsze zostawi jakiś duży kamień obok swojej chałupy. Należy wówczas przenieść (ponownie wybudować) jego domek gdzieś w pobliżu. Powinno pomóc, choć można nie trafić. Ma dosyć duży zasięg. Zazwyczaj używam go na początku gry. Przeważnie rozpoczynając grę masz małą ilość kamieni, a gdzieś w pobliżu jest ich kilka sztuk. Można więc łatwo zwiększyć ilość wolnego terenu oraz kamieni. Jeśli kiedykolwiek zostanie ogłoszony "Program ratowniczy", staraj się przy jego pomocy go odwołać.

Leśniczy



The Settlers The Settlers Ludzik -> Posadzone młode drzewko -> Drwal + drzewo do ścięcia -> Drewno
Leśniczy - ekolog, sadzi drzewka. Nic z narzędzi nie jest mu potrzebne. Na jego dom trzeba dwóch desek. Gdy dojdzie on do domku i go zasiedli, można już odciąć drogę od jego chałupy. Nie będzie już mu więcej potrzebna. Drzewa potrafi sadzić praktycznie wszędzie, niekiedy troszkę przeszkadzając rolnikowi. Zasięg ma bardzo duży, poza tym potrafi posadzić drzewka między dróżkami (w specyficznych miejscach), a zatem jeśli nigdzie nie masz miejsca na sadzenie drzew, możesz to wykorzystać. Nie może ona sadzić drzewek na drogach, ale za to droga może przebiegać "przez drzewo". Byłbym zapomniał - fajnie wygląda sadzenie drzewek w jego wykonaniu (gdzie on trzyma te sadzonki?). Gdy leśnik posadzi drzewko, po jakimś czasie (kilka minut), drastycznie ono podskoczy, chodzi mi to o jego wysokość. Będzie to oznaczało, że jest już gotowe do ścięcia. Aby przyspieszyć sadzenie nowych drzewek, należy na pniu ściętego przez drwala drzewa postawić i skasować chorągiewkę. Co prawda taki pień i tak zniknie, ale to trochę potrwa. Buduj gdzieś około dwóch-trzech leśniczych na dwóch drwali, wyznacz im teren (tzn. tak ich ulokuj), na którym nie można budować dużych budowli i blisko nich nie ma rolnika. Duże budowle się przydadzą, a drzewa można sadzić praktycznie wszędzie, oprócz gór i jezior. Możesz wykorzystać leśnika do sabotażu - posadź go jak najbliżej wrogiego rolnika, aby przeszkadzać mu w obsiewaniu.

Wydobywca węgla



The Settlers Ludzik + Kilof -> Górnik + Kopalnia węgla -> Węgiel
Wydobywca węgla to zwykły górnik charakteryzujący się jedynie tym, iż pracuje w "kopalni węgla". Po jej skasowaniu może być zatrudniony w każdej innej kopalni. Na zbudowanie jego miejsca pracy zużyjesz pięć desek.

Wydobywca rudy żelaza



The Settlers Ludzik + Kilof -> Górnik + Kopalnia rudy żelaza -> Ruda żelaza + Węgiel -> Hutnik żelaza -> Żelaza
To także górnik. Na zbudowanie jego miejsca pracy zużyjesz pięć desek. Pracuje tak jak i inni górnicy (w końcu sam nim jest), w pocie czoła, bardzo efektywnie. Rzecz jasna ten sam górnik może pracować także w innych kopalniach. W tej jednak będzie wydobywał rudę żelaza, która po przetopieniu przez Hutnika żelaza znajdzie zastosowanie gdzie indziej.

Wydobywca rudy złota



The Settlers Ludzik + Kilof -> Górnik + Kopalnia rudy złota -> Ruda złota + Węgiel -> Hutnik złota -> Złoto
Ten górnik zajmuje się wydobywaniem rudy złota, którą hutnik złota przetopi na złoto. Dzięki jego posiadaniu wojsko zasiedlające stanicę ze złotem zaciekle się broni podczas ataku wroga. Dzięki temu nawet knechta ma realną możliwość pokonania rycerza. Na budowę jego kopalni zużyjesz pięć desek. Ten górnik także jest efektywny w pracy.

Wydobywca kamienia



The Settlers Ludzik + Kilof -> Górnik + Kopalnia kamienia -> Kamień
Ten górnik jest pewnym odpowiednikiem kamieniarza. Na budowę tejże kopalni zużyjesz cztery deski i jedną sztukę kamienia. Należy się liczyć właśnie z tą jedną sztuką, bo w wypadku "programu ratowniczego" może zabraknąć właśnie tej jednej, jedynej sztuki. Ten górnik, jeśli go oczywiście nakarmisz, dostarczy Ci kamieni.

Szkutnik



The Settlers The Settlers Ludzik + Młotek -> Szkutnik + Deska -> Łódka
Szkutnik buduje łodzie. Na budowę jego chałupki zużyjesz dwie sztuki desek. On sam potrzebuje młotka. Będzie nim zbijał deski. W ich wyrobie jest bardzo oszczędny, bo tak mniej więcej (o ile dobrze pamiętam) z jednej deski potrafi stworzyć jedną łódkę. Jest ona potrzebna przewoźnikowi, no bo przecież nie wypada, aby przewoził on towary wpław. Raczej nie trzeba szkutnika budować na
małych mapach.

 

Kowal



The Settlers The Settlers Ludzik + Młotek + Piła -> Kowal + Deska + Kamień -> jedna sztuka jakiegoś Narzędzia
Kowal - wyrabia narzędzia. Na budowę jego domu potrzeba trzech desek, a także trzech kamieni. On sam potrzebuje piły oraz młotka. Jeżeli zacznie Ci brakować narzędzi, nie będziesz mógł stworzyć nowych ludzików o nowych zawodach, którzy do swego powstania wymagają jakichkolwiek narzędzi, a zatem odpowiednie budynki pozostaną puste. Mówiąc wprost niemożliwe będzie zasiedlenie np. kopalni, bo nie będziesz posiadał kilofów. To znak, że trzeba wybudować kowala. Do stworzenia każdego z narzędzi potrzeba jednej deski i sztaby żelaza. Właściwie to nie ma żadnego znaczenia gdzie go zbudujesz. Rzecz jasna im dalej od zamku, tym dłużej będzie trzeba czekać na dostarczenie narzędzi do miejsca przeznaczenia. Z jednej deski oraz sztaby żelaza stworzy jakieś narzędzie. To, co ma on wytwarzać możesz sam ustawić w odpowiednim menu. Jeżeli kiedykolwiek zabraknie Ci narzędzi, to jeszcze nie jest to tragedia. Program po rozpoczęciu gry automatycznie tworzy kowala, aby zapobiec nieprzewidzianej sytuacji, kiedy to zabrakło młotków i piły - nie byłoby możliwości jego powstania. Na pierwszym poziomie gry właściwie nie ma go po co budować (właściwie to tam tylko kilofów może zabraknąć).

Płatnerz



The Settlers The Settlers Ludzik + Młotek + Obcęgi -> Płatnerz + Węgiel + Żelazo -> Miecz lub Tarcza
Płatnerz zajmuje się produkcją uzbrojenia. Potrzebuje młotka, oraz obcęgi, a budując jego miejsce pracu będziesz potrzebował dwóch desek i tyle samo kamieni. Jest efektywnym pracownikiem, pracuje nader szybko. Z jednej sztuki węgla oraz sztaby żelaza wytworzy miecz lub tarczę. Produkuje oba te przedmioty na zmianę - raz miecz, a raz tarczę. Powinien powstać gdzieś na początku gry, a jako lokację należy obrać teren w bezpośrednim sąsiedztwie zamku lub też na drodze: kopalnie węgla i rudy -> hutnik żelaza -> płatnerz. Niekiedy zauważysz, że obok jego chorągiewki leżą tarcze, a brak jest mieczy. To tragarze tak wybierają towar. Jeśli masz kilku płatnerzy (mapa większa jak trzy), co jakiś czas powinieneś zmienić priorytety noszonych towarów w odpowiednim menu, choć nie jest to koniecznością.

Rybak



The Settlers The Settlers Ludzik + Wędka -> Rybak -> Ryba (o ile złowi)
Rybak - to marny dostawca żywności. Potrzebuje wędki i mieszka w chatce rybaka. Łowi (niestety z marnym skutkiem) rybki, które od razu, bez żadnego przetwarzania nadają się do jedzenia. Nie rozpracowałem jego działalności do końca. Dzieje się coś dziwnego, gdy postawisz dużą ilość rybaków przy jednym jeziorku. Na początku niczego sobie, łowią te rybki wręcz wspaniale. Później jednak krzywa wzrostu gwałtownie pnie się ku dołowi i przestają oni łowić te rybki. Nie wiem, czy ilość ryb w jeziorze jest ograniczona i trzeba się z tym liczyć, czy też trzeba się liczyć z rozwojem naturalnym i nie dopuścić do wyginięcia rybek. Może nadmierne odławianie powoduje w końcu całkowity kres ich istnienia? Jakoś jeszcze tego nie sprawdziłem. Może mają one pewien stopień przyrostu naturalnego i nie można go przekroczyć? Nie wiem. Postaraj się to rozpracować. Lecz wracając do sedna sprawy. Może tego jedzenia nie ma dużo, lecz na początku gry, gdy prawie nie masz dostatecznej (lub wcale) ilości żywności, jaka jest ci potrzebna, wtedy to rozwiązanie nie jest wcale takie głupie. Zawsze coś tam złowi. Mało, ale zawsze coś. Rybaka buduje się obok jeziora.

Świniarz



The Settlers The Settlers Ludzik -> Świniarz + Zboże -> Świnki -> Rzeźnik -> Mięso

Świniarz - hoduje świnki. Niczego nie potrzebuje, oprócz domu zbudowanego z czterech desek i jednego kamienia. Aby hodował on świnki, musisz mu dostarczyć zboża (a nie mąki). Gdzieś w pobliżu powinieneś wybudować rzeźnika, choć nie jest to regułą. Świniarz nie jest zbyt wydajny, świnie hoduje nader powoli, co skłania do przerzucenia się na o wiele szybszą produkcję chlebków. Poza tym jego dom wymaga pod budowę większej budowli, co według mnie trochę go dyskryminuje. Aby świniarz dostawał odpowiednią ilość zboża (bo tym karmi świnie), powinieneś to ustawić w odpowiednim menu.

Rzeźnik



The Settlers The Settlers Ludzik + Tasak -> Rzeźnik + Świnka -> Mięso

Rzeźnik potrzebuje tasaka. Do budowy rzeźni potrzeba dwóch desek i jednego kamienia. Jego pracą jest zabijanie świnek i przetwarzanie ich na mięso. Jedna świnka to jedno mięsko. Jest w miarę szybki. Wyrabia się spokojnie z trzema świniarzami.

 

Rolnik



The Settlers The Settlers Ludzik + Kosa -> Rolnik -> Zboże

Rolnik - najlepszy żywiciel. Potrzebuje kosy. Na budowę jego domu zużyjesz cztery deski i dwa kamienie. Rolnik sieje zboże, ścina je i tym samym produkuje "kłosy". Jego dom wymaga obecności dużej budowli. Należy go budować z dala od leśnika i raczej nie w pobliżu gór. Choć jeśli masz bardzo mało terenu, powinieneś go zbudować gdziekolwiek. Każde miejsce jest dobre. Pamiętaj jednak, że im więcej terenu on dostanie, tym więcej zboża będzie produkować. Gdzieś w pobliżu rolnika, najlepiej w drodze do zamku lub składu najlepiej jest wybudować młyn. W ten sposób pozbędziesz się późniejszego bezsensownego i czasochłonnego transportowania surowca (pszenicy?). Jeżeli jeszcze zmieścisz gdzieś w pobliżu piekarza, to będzie wspaniale, wszystko będzie przetwarzane na miejscu i rozprowadzany będzie już gotowy towar. Teraz trochę o jego predyspozycjach. Potrafi siać zboże "za granicą", także wykorzystując wolne przestrzenie pomiędzy drogami, pod warunkiem, że są one odpowiednio duże. I jedna uwaga. Ścięte zboże można skasować, podobnie jak ścięte drzewa. Jednak nie rób tego, jeżeli w pobliżu grasuje leśniczy, bo on w tym miejscu mógłby zasadzić drzewko i rolnik nie zasadzi tam nic, dopóty drwal go nie zetnie. Tak więc uważaj. Zboże produkuje dosyć szybko, zasiewając każdy dostępny skrawek terenu.

Młynarz



The Settlers Ludzik -> Młynarz + Zboże -> Mąka -> Piekarz -> Chleb

Młynarz - ważna osobistość. Jego dom wymaga trzech desek oraz kamienia, a on sam niczego nie potrzebuje. Zajmuje się on przeróbką zboża na mąkę, co zresztą nie powinno być dziwne. Dosyć szybki w pracy. Dwóch rolników nie jest niekiedy w stanie go zasypać zbożem. Należy go budować na drodze przepływu zboża do składu bądź też zamku.

Piekarz



The Settlers The Settlers Ludzik -> Piekarz + Mąka -> Chleb

Piekarz - Twój żywiciel. Niczego nie potrzebuje. Na budowę jego chałupy zużyjesz dwie deski i jeden kamień. Piekarz z dostarczonej mąki wyrabia chleb. Piekarnia dymi, on sam coś gotuje, ale wcale nie potrzebuje węgla. To nie jest dziwne? Niemal Perpetum Mobile. Należy go budować przy zamku/składzie a najlepiej obok młynarza bądź też drodze mąki do składu. Jest bardzo szybki. Potrafi obsłużyć dwa lub nawet trzy młyny. Ja w zasadzie buduję tylko piekarzy do produkcji żywności i nie bawię się w produkcję mięsa, bo jest to czasochłonne.



Geolog

The Settlers Ludzik + Młotek -> Geolog

Geolog zajmuje się badaniem zasobności terenu w złóża mineralne. Aby postał, potrzebny jest jeden młotek i rzecz jasna jeden ludzik. Geologa możemy wezwać w dowolne miejsce na planszy. Wystarczy postawić chorągiewkę (lub użyć istniejącej), podłączyć ją do naszej drogi (tak, aby miała kontakt z zamkiem), wcisnąć i przytrzymać prawy klawisz myszki, a następnie lewy. Następnie należy wcisnąć lewym klawiszem na symbol główki ludzika. Powinieneś usłyszeć "jop!". Geolog wyruszył. Jeżeli zaś tak się nie stało, rozwiązań jest kilka:

    • zabrakło wolnego ludzika do stworzenia geologa, reszta gdzieś coś bada,
    • zabrakło młotków,
    • chorągiewka nie jest połączona z zamkiem/składem,
    • są młotki i wolne ludziki, ale aktualnie powstaje wojsko.


Dobrym rozwiązaniem, w przypadku udanego podłączenia do wrogiej drogi jest natychmiastowe wezwanie wszystkich geologów wroga. Po tej akcji można chwilę poczekać, aż ta kawalkada geologów wyruszy, a następnie skasować chorągiewkę. Plusy są dwa. Chwilowe zamieszanie, a nawet zator u wroga oraz zużycie młotków.

Jest sposób na błyskawiczne przywołanie większej ilości geologów. Przydaje się to podczas gry z kumplem, gdy chcemy mu zaszkodzić. Lub podczas gry z komputerem. Trzeba ustawić ekran tak, aby chorągiew stała tak mniej więcej w połowie szerokości ekranu, ale w jego niższej części. Po naciśnięciu na niej prawym przyciskiem i otworzeniu się okna, umożliwiającego wezwanie geologa, przesuwamy myszkę tak, aby po wezwaniu geologa kursor znalazł się jak najbliżej chorągiewki. A zatem przechodzimy na ekran wzywania geologa, ustawiamy kursor myszy w tymże miejscu i wciskamy i trzymamy prawy klawisz myszki oraz następnie tak samo z lewym klawisz myszki. Nie puszczamy ich, tylko "jopujemy". Aż do wyczerpania nakładów geologów. Ostrożnie, uważaj, żebyś tego nie zrobił sobie, bo można się podłączyć do wroga, zapomnieć lub zrobić tak przez przypadek...

Programing: kreatywna-strona