Budynki

Kopalnia węgla

The Settlers Kopalnia węgla -> Węgiel

Na obrazku widzimy Kopalnię węgla w której wydobywa się węgiel dHutnik żelaza + Ruda żelaza -> Żelazo
Węgiel + Hutnik złota + Ruda złota -> Złoto
Węgiel + Płatnerz + Żelazo -> Miecz lub Tarcz


Kopalnia węgla jest budynkiem, który na pewno w Twoim państwie powstanie. Dzięki niej i pracującemu w niej górnikowi możesz wynieść swe państwo na wyżyny zwycięstwa. Jej powstanie będzie Cię kosztowało stratę czterech desek.




Kopalnia kamienia

The Settlers Kopalnia kamienia -> Kamień -> Budowa

Kamienie są tak samo ważne, jak deski, czy też wojsko. Brak kamieni w początkowej fazie gry praktycznie oznacza katastrofę, jeśli nie masz naziemnych zasobów kamieni. Nie raz i nie dwa razy musiałem resztkami wojsk przebijać się do zasobów wroga, by zyskać trochę kamieni. Aby zbudować tę kopalnię, będziesz musiał poświęcić na nią cztery deski i jeden kamień. Staraj się szybko wybudować kopalnię kamieni, bo nie będzie łatwo, jeśli bez niej dopadnie Cię "program ratowniczy".




Kopalnia rudy żelaza

The Settlers Kopalnia rudy żelaza -> Ruda żelaza
Ruda żelaza + Węgiel + Hutnik żelaza -> Żelazo

W tej kopalni wydobywa się rudę żelaza. Jej budowa pochłonie pięć desek. Ruda jest przetapiania przez hutnika żelaza na żelazo. Później to albo płatnerz zrobi z tego broń, albo kowal narzędzia.




 

Kopalnia rudy złota

The Settlers Kopalnia rudy złota -> Ruda złota
Ruda złota + Węgiel + Hutnik złota -> Złoto

Dzięki niemu będziesz wydobywał rudę złota, która po przetopieniu przez hutnika złota zamieni się w czyste złoto. Niestety nie jest podane, jakiej jest próby, ile posiada karatów. A szkoda. Na jej budowę zużyjesz pięć desek.




 

Młyn

The Settlers Rolnik -> Zboże -> Młyn -> Mąka -> Piekarz -> Chleb

Mieszka w nim młynarz, który dostarczone mu zboże przerabia na mąkę, która jest późnej przerabiane na chlebek. Do jego budowy potrzebujesz trzech desek oraz jedną sztukę kamienia. Najlepiej stawiać go albo blisko piekarza, albo (co jest lepszym rozwiązaniem) blisko rolnika, najlepiej na drodze przesyłowej do zamku.




Skład

The Settlers Skład - drugie zaplecze. Pełni podobną rolę jak zamek. Do budowy wymaga czterech desek i trzech kamieni, a zatem nie jest to tania budowa. Ze składu będą wychodziły ludziki tego koloru, jakiego budowniczy go zbudował (dlatego składu nie powinien budować wróg), pod warunkiem, że posiadamy odpowiednie narzędzia do stworzenia potrzebnego zawodu. Pomaga rozładować wszelkie zatory. Jeżeli zaczną się takowe tworzyć na drogach (najczęstszym ich występowaniem jest sąsiedztwo kilku kopalń lub górników), powinieneś go wybudować. Będą do niego znoszone towary i wynoszone w razie potrzeby. Mówiąc wprost działa on jak zamek. Wykorzystując go można stosować sztuczkę którą odkryłem. Lecz piszę o tym w trickach. Skład najlepiej budować gdzieś w pobliżu rolników, kopalni, drwali. Dogodne miejsce na budowę sam powinieneś znaleźć. Jest jeszcze jeden plus z posiadania składu. W przypadku utraty zamku skazani jesteśmy właściwie na przegraną (chyba, że mamy wystarczająco dużo wojska, aby objąć w posiadanie wystarczającą ilość terenu i zwyciężyć, ale nie jest tak w przypadku posiadania przez nas składu. Należy liczyć się jednak z tym, że skład nie jest broniony przez wojsko, ale przez istnienie okolicznych budynków wojskowych, które obejmują go swoim zasięgiem. A zatem jeśli wybudujesz skład, postaraj się jak najbliżej postawić porządną warownię lub fortecę.

The Settlers A oto opcje, dostępnie jedynie w zamku lub składzie. Zamek, jak i skład posiadają głównie dwie opcje, dotyczące wnoszenia i wynoszenia surowców oraz gromadzenia lub nie ludzików w różnorodnych zawodach. Dostać się do nich możemy, klikając na zamek prawym przyciskiem myszy i trzymając go dołączyć do niej prawy. Pojawi się ilość przechowywanych w nim surowców. Kliknięcie na zakręconą strzałkę (prawy dolny róg) przeniesie nas do kolejnego spisu, tym razem ukazane są tu ludziki o konkretnych zawodach. Bez zawodu także. Kliknięcie na tej strzałce po raz trzeci przeniesie nas w końcu do tego menu. Patrząc od góry do dołu:

    • zbiór trzech ikonek, w których widać towar. Tutaj ustalasz, czy towary mają być: (kolejno w dół) wnoszone do składu (gromadzenie), nic nie wnosić i nic nie wynosić, wynosić wszystko nic czy też nie. Jedna uwaga. Jeśli masz ustawioną tą opcję o gromadzeniu towarów, sprawa jest następującej treści - jeśli rozpoczniesz gdzieś budowę np. drwala, to niezależnie od tego, co masz ustawione, materiały na budowę i tak będą pobierane. Menu to przydaje się w przypadku połączenia z wrogiem. Dzięki temu możemy zyskać trochę materiałów (zobacz tricki)
    • zbiór trzech ikonek, przedstawiających ludzika. Ustalasz tutaj, czy gromadzić ludzików, nie gromadzić i nie wyganiać, oraz wcale nie gromadzić (przydatne jedynie w przypadku, gdy chcemy np. wysłać gości z naszego składu do zamku). Wielce przydatne w przypadku połączenia z wrogiem. (zobacz tricki).
    • Żołnierze. Widać to jedynie w zamku. Jest to ilość wojaków, jaka będzie bronić zamku w przypadku zaatakowania go przez wroga. Składy nie są bronione.

Stanica

The Settlers Stanica - podstawowa siedziba wojska. Zbudujesz ją z jednego kamienia i deski. Mieści do trzech żołnierzy, oprócz tego pomieści także i dwie sztuki złota. Każda z budowli militarnych pozwala zdobyć jednakową połać terenu. Różnią się one między sobą tym, że im jest ona większa (budowla), tym trudniej ją zdobyć. Stanica jest budowana dosyć szybko. Jeżeli jest to możliwe, buduj ją na miejscu dużych budowli. Pozwala to później na jej zburzenie i bezproblemowe postawienie na jej miejscu większej budowli (twierdzy). Wykorzystuj ją na początku gry do szybkiego rozprzestrzenienia się. Później w miarę wzrastania w siłę, buduj lepsze warownie. Nie polegaj jednak na niej za bardzo, bo nawet w wypadku posiadania w niej lepszego wojska można ją utracić. A jeśli broniła ona kilku kopalni...

Warownia

The Settlers Warownia - to już lepszy obiekt obrony własnego terytorium. Do jej powstania niezbędnym jest posiadać dwie deski oraz trzy kamienie. Mieści do sześciu żołnierzy oraz czterech sztuk złota, a co za tym idzie zdobyć ją już nie jest tak łatwo. Wymaga obecności dużej budowli. Ja używam jej raczej sporadycznie. Wolę na jej miejscu wybudować Fortecę. Zawsze to bezpieczniej. Jedyny problem w tym, że forteca jest wznoszona w ślimaczym tempie.

 

Forteca

The Settlers Forteca - potężna fortyfikacja obronna. Do jej powstania powinieneś mieć pięć desek oraz cztery kamienie. Zdobyć ją jest bardzo trudno gdy jest zapełniona, gdyż mieści do dwunastu żołnierzy i ośmiu sztuk złota. A co za tym idzie żołnierze w niej przebywający, jeżeli jest ona w pełni wypełniona złotem, sprawiają wrażenie szkolących się szybciej. Buduj ją obok swoich "zagłębi kopalnianych", dużej ilości przetwórni oraz fortów. Zapełniona nawet średnim wojskiem stanowi doskonały przyczółek obronny. Poza tym, nawet wyruszający z niej żołnierze na wojnę pozostawiają w niej (jak nic nie będziesz grzebał w opcjach) tyle wojska, że ciężko jest ją zdobyć. Wypełniona centurionami oraz rycerzami jest nieomal nie do zdobycia (na szczęście komputer rzadko buduje tą budowlę...). Jeżeli zauważysz, że przeciwnik buduje ją blisko granicy, staraj się ją zlikwidować albo poprzez atak na pobliskie stanice wroga lub też budowę własnej stanicy, jeśli swoim zasięgiem zburzy ona budowany przez wroga obiekt. Teraz wytłumaczenie. Pisałem, żeby stanice budować na miejscu dużych budowli. Dlaczego? Ano dlatego, żeby później na jej miejscu wybudować fortecę. Powinieneś ją budować, gdy masz dużo kamieni i wojska. Szybko się jej nie buduje, to fakt, lecz za to wybudowana stanowi doskonałe miejsce obrony.

Chorągiewka

 

The Settlers Chorągiewkę można postawić na miejsce każdej z budowli. Może nam ona o czymś przypominać, ale także może spełniać inną funkcję. Jeśli chcesz się łatwiej połączyć z komputerem, na granicy z nim stawiaj chorągiewki. Zobacz rozdział tricki.

Gdy prowadzisz drogę, nie musisz łączyć jej z chorągiewką, aby zakończyć jej budowę. Możesz najechać nią na inną drogę, a gdy program poinformuje, że taki ruch nie jest możliwy, wciśnij zamiast lewego, prawy klawisz (na ikonkę, którą prowadzi się drogę.

Skasować możesz tylko tę chorągiewkę, która łączy dwie drogi. Nie będziesz mógł tego zrobić, jeśli odchodzi od niej więcej jak dwie drogi, lub tylko jedna. W tym ostatnim przypadku musisz najpierw skasować drogę.

Kasowanie chorągiewki nie jest trudne - zaznaczamy ją i klikamy na menu kasowania. I po kłopocie.

Do chorągiewki może podejść na raz tylko jeden ludzik. Jeśli więc zbudujemy duży węzeł transportowy, skupiający się przede wszystkim na jednej chorągiewce, może dojść do sytuacji, że utworzy się mały korek i tragarze będą musieli chwilkę poczekać na swoją kolej w podejściu do niej.

Programing: kreatywna-strona