Poradnik gracza

Wstęp Drodzy Settlersmaniacy!

 

Chcielibyśmy Wam przedstawić innowacyjny, ciekawy i przydatny poradnik, który został stworzony pod względem wyliczeń ekonomicznych do gry The Settlers II (10-lecie), najciekawszym atutem są wyliczenia czasowe z wykorzystaniem stopera i różnorodne porównania , przyspieszające optymalizację produkcji surowców jak i ich przetwarzania.

Informacje te pomogą Wam osiągnąć poziom eksperta w optymalizacji produkcji i rozwoju przemysłu budowniczego, dzięki czemu będziecie siali postrach w grze przez Internet jak i w grze z komputerem.

A więc czas ciąć metal i krzesać iskry!

Osadnicy stosują do budowy swoich osad tylko dwa surowce: Drewno i Kamienie.

Drewno stanowi niewyczerpalne źródło surowca, ponieważ młode drzewka są cały czas sadzone przez leśniczego, po osiągnięciu odpowiedniego wzrostu przekazywane są drwalowi, który następnie przekazuje je cieśli, z których wykonuje on deski do budowy domów.

Kamienie są źródłem surowca, który się wyczerpuje, w przeciwieństwie do drzew nie ma możliwości pomnożenia tego surowca, ponieważ jest on naturalnym źródłem w przyrodzie, które ulega wyeksploatowaniu .

Na początku gry najlepiej posługiwać się osadnikami budując im chatę kamieniarza . Kamieniarze nie wymagają żadnych inwestycji ze strony gracza i ich dodatkową zaletą jest to, że potrafią posługiwać się różnorodnymi narzędziami, w przeciwieństwie do górników, są bardziej ekonomiczni, ponieważ górnicy ze względu na swoją ciężką pracę potrzebują zapewnienia żywności. Dlatego na początku gry korzystniej jest budować chaty kamieniarzy. Dopiero przy braku surowca jakim są kamienie radzimy zainwestować w górników. Kamieniem należy posługiwać się bardzo rozważnie.

 

Highslide JS

 

 

Warto pamiętać o tym, aby zawsze mieć zapas kamienia, który można zmagazynować w ratuszu, celem budowy katapulty do której można wykorzystywać kamienie jako amunicję.

W razie ataku nieprzyjaciela lub zbyt bliskiego zbliżania się obiektów militarnych przeciwnika, możemy wykorzystać katapulty do ataku przeciwnika i obrony swojego terytorium.

Na początku gry najważniejszym zadaniem jest:

Przemysł drzewny, leśniczy i kamienny, bez niego nie zdołamy rozwinąć szybko naszej osady gospodarczo jak i militarnie.

Leśniczy / leśniczówka

Jest podstawą przemysłu drzewnego, należy pamiętać, że bez leśniczówki przemysł drzewny jest niemożliwy. W grze potrzebujemy tylko jednego leśniczego, który jest całkowicie wystarczający, aby rozwinąć naszą gospodarkę, nie zalesiając całego terytorium potrzebnego do rozbudowy. Mierząc stoperem, leśniczy w ciągu 270 sekund potrafi zasadzić 6 drzew, średnio co 45 sekund sadzi jedno drzewo, które potrzebuje 100 sekund do pełnego wzrostu. Możecie te dane bardzo dokładnie przetrenować w grze internetowej i dokładnie zaplanować przed rozpoczęciem gry swoją własną strategię.

Drwal / chata drwala

Drwal ścina istniejące lub posadzone przez leśniczego drzewa i robi z nich kłody drewniane. 1 drzewo daje1 kłodę drewnianą. Mierząc stoperem drwal ścina 6 drzew w ciągu 270 sekund .

Z posadzonych przez leśniczego drzew, drwal po ścięciu wykonuje z nich drewniane kłody, w tym samym czasie, w którym leśniczy sadzi drzewa w czasie 270 sekund, drwal ścina je z identyczną szybkością i wytwarza z nich kłodę średnio co 45 sekund.

Stolarz / tartak

Tartak tworzy ostatnie ogniwo w łańcuchu przemysłu drzewnego. Stolarz produkuje z kłody drzewa deskę. Tartak może wykonać 6 desek w 270 sekund i średnio wytwarza w ciągu 45 sekund jedną deskę.

Kamieniarz / Chata kamieniarza

Kamieniarz pobiera z pola kamienie budowlane. Jego chatę powinniśmy wybudować w pobliżu wykopanego surowca. Kamieniarz wykopuje przy najlepszych warunkach 6 kamieni w 300 sekund, ma on wtedy maksymalną wydajność, licząc stoperem wykopuje 1 kamień w 50 sekund. Kamieniarz pracuje całkowicie samowystarczalnie, nie ma zależności od pokarmu, potrzebuje tylko kilof, który znajdziecie w ratuszu.

Idealna produkcja drzewna w Settlersach:

 
1x leśniczówka/leśniczy
1x chata drwala/drwal
1x tartak/cieśla
1x chata kamieniarza/kamieniarz

Zgodnie z obserwacjami, idealny układ gospodarczy ciężko jest dokładnie wyliczyć, nie mniej jednak zalecamy powyższe zastosowanie, ponieważ jest ono najbardziej trafne i pomocne w początkowej fazie rozbudowy osady.

 

Poniżej utworzono kolejną kombinację gry która polega na podwojeniu zdolności wydobycia surowców, oraz zmagazynowania ich, jest ona dalszą konsekwencją ciągłości gry i rozwoju osady oraz wybudowanych przez gracza coraz większych osiedli.

Kamienie tworzą nadal podstawowy materiał budowlany w świecie osadników. W tym wypadku duże budynki potrzebują więcej kamienia niż drewna , podczas gdy małe budynki potrzebują więcej drewna niż kamienia.

Górnik Kopalni / Kopalnia granitowa

Kopalnie granitowe podlegają regułą wszystkich kopalni, tzn. Aby górnik mógł wytworzyć kamienie potrzebuje do tego żywności . Za jeden bochenek chleba, mięsa lub ryby możemy otrzymać w zamian jeden kamień. Jeśli górnik ma wystarczająco dużo pokarmu to wydobywa w 45 sekund 1 kamień. Średnio kopalnie granitu wyeksploatują się teoretycznie po wydobyciu 260 kamieni, ponieważ zasoby naturalne tak jak w przyrodzie mogą być większe lub mniejsze.

Sensowny plan budowlany i produkcji materiałów.

Chcąc wybudować wszystkie budynki jakie tylko istnieją w Settlersach musimy zużyć 136 materiałów budowlanych, mianowicie 85 desek i 51 kamieni co stosunkowo odpowiada w skali 1:1 plus ryzyko losowych zdarzeń i niepowodzeń, oraz nie licznych strat w grze 1:1.7

Wyliczenia nasze są zaokrąglone i w stosunku desek do kamienia wychodzi na to, że na deski jest dwa razy większe zapotrzebowanie niż na kamień. W zależności jaki budynek budujemy różnice między kamieniem, a drewnem mogą być znaczne np: Przy budowie fortecy potrzeba więcej kamienia niż drewna 7:3

Pamiętajmy również o sieci dróg, która powinna być sprytnie rozgałęziona, tak aby zapobiec zakorkowaniu się ich i niepotrzebnym przez to stratom czasu. Starajmy się trzymać produkcję desek w normalnej liczbie, czyli nie warto budować bardzo dużo budynków produkujących surowce w nadmiarze, ponieważ będziemy mieli zakorkowane drogi.

 

 

Highslide JS

 

Następujące układy gospodarcze ciężko wyliczyć, ale zaleca się takie zastosowanie:"

 
2x leśniczówki/leśniczy
2x chaty drwali/drwal
2x tartaków/cieśli
2x kopalnie granitowe/górnik lub 2x chata kamieniarza/kamieniarz
1x Magazyn
 

Wyniki, które podaliśmy są tylko i wyłącznie w przybliżeniu, mogą różnić się od siebie w zależności od wielkości osady, którą budujemy, wielkości mapy i zaistniałych warunków przyrodniczych oraz naturalnej ilości surowców.

Informacje, które tutaj napisaliśmy są tylko i wyłącznie teoretyczne, stosując je nigdy nie uda nam się osiągnąć 100% wydajności dlatego musimy wykazać się dużą inicjatywą i sprytem, aby osiągnąć jak najwyższe wyniki w grze.

 


Przemysł Wydobywczy


Przemysł wydobywczy stanowi długi proces rozwoju gospodarki w Settlersach.

W początkowej fazie gry najważniejsza jest rozbudowa kopalni węgla, złota, żelaza i granitu oraz zapewnienie górnikom narzędzi pracy i pożywienia, dopiero w dalszym etapie gry rozwijamy produkcję monet i broni.

Musimy zadbać o to, aby górnicy mieli zapewnioną żywność, pozostali osadnicy radzą sobie sami i nie musimy się troszczyć o pożywienie dla nich.

Za każdą  sztukę żywności dostarczoną górnikowi w postaci jednego chleba, jednej ryby lub jednego kawałka mięsa otrzymujemy od niego jedną standardową ilość danego surowca

Pracujący dla nas górnicy, będą zawsze  zadowoleni z każdego rodzaju dostarczonej przez nas żywności , w zamian przyniosą nam surowce i będą cały czas zajmować się wydobywaniem ich  w równych ilościach, aż do momentu całkowitego wyeksploatowania surowców z kopalni.

Średnio kopalnia wyeksploatuje się po wydobyciu 259-ciu surowców aby je wykopać trzeba przydzielić górnikowi  259 porcji żywności

Nasze wyliczenia są tylko i wyłącznie teoretyczne, ponieważ w praktyce powinno się posiadać przynajmniej dwie kopalnie, aby ilość surowców była wystarczająca i żeby można było dokończyć grę.

Kopalnie wydobywają  maksymalnie 6 surowców w 270 sekunach i to daje średnią wydajność 1-dnego wykopanego surowca w ciągu 45 sekund, ale tylko wtedy  jeżeli mamy szczęście i kopalnia na naszym terenie jest bardzo obfita w surowiec i nie jest na wyczerpaniu ,górnicy nie muszą tracić wówczas czasu na poszukiwanie surowca, dodatkowo żywność powinna być dostarczana zawsze na czas. Tylko wówczas nasze obliczenia mają sens i wydajność jest w 100% tak wysoka.  

Huta żelaza / przetapianie rudy żelaza.

Huta Żelaza służy do przetapia rudy  w żelazo, które hutnik maksymalnie przetapia w ciągu 270 sekund i otrzymuje 6 sztuk żelaza w tym czasie, wytworzone ono jest z 6-ciu sztuk rudy żelaza i 6-ciu sztuk węgla wydobytych przez górników , które następnie  jest przekazywane  do dalszej obróbki  u kowali i ślusarzy. Podsumowując - z 6 sztuk rudy żelaza i 6 sztuk węgla huta otrzymuje 6 sztuk żelaza  w 270 sekund  z tego wynika ,że przetopienie 1-ej sztuki  żelaza trwa 45 sekund i wymaga 1-ej standardowej ilości węgla i 1-ej standardowej ilości rudy żelaza.

Ślusarz / ślusarstwo

Aby wytworzyć maksymalną ilość narzędzi w ilości 6-ciu sztuk, ślusarz do wytworzenia ich potrzebuje 6-ciu sztuk drewna i 6-ciu sztuk żelaza, wyprodukuje je w 270  sekund.

Podsumowując Z 6-ciu sztuk drewna i 6-ciu sztuk żelaza otrzymamy 6 sztuk narzędzi w 270 sekund, z tego wynika, że wytworzenie 1-ej sztuki narzędzi trwa 45 sekund i wymaga 1-ej standardowej ilości drewna i 1-ej standardowej ilości żelaza.

Kuźnia / Kowal

W kuźni wytwarzane są tarcze i miecze, aby je wykuć potrzebujemy do tego żelaza i węgla

Aby wytworzyć maksymalną ilość broni w ilości 6-ciu sztuk, kowal do wytworzenia ich potrzebuje 6-ciu sztuk węgla i 6-ciu sztuk żelaza, wyprodukuje je w 270  sekund.

Podsumowując Z 6-ciu sztuk węgla i 6-ciu sztuk żelaza otrzymamy 6 sztuk broni w 270 sekund, z tego wynika, że wytworzenie 1-ej sztuki broni trwa 45 sekund i wymaga 1-ej standardowej ilości węgla i 1-ej standardowej ilości żelaza.

Jeżeli mamy daleko od naszej osady kopalnie, warto zastanowić się czy nie wybudować magazynu i rozwinąć przemysłu w pobliżu kopalni, wówczas zaoszczędzimy czas, jaki musieliśmy poświęcić na transport do miasta i zapobiegniemy zakorkowaniu się dróg.

Jeśli mamy zamiar rozwijać osadę gospodarczo to powinniśmy rozwijać gospodarkę i produkować narzędzia do pracy, jeżeli natomiast militarnie należy produkować więcej broni niż narzędzi do pracy

W początkowej fazie gry stawiamy na rozwój gospodarczy, poniżej zobaczysz co naprawdę warto budować.

3x kopalnie węgla

2x kopalnie złota

2x  mennica

1x kopalnia żelaza                       

1x huta żelaza

1x drwal

1x kowal

1x ślusarz

Powyższa produkcja w ciągu 45 sekund wytworzy nam 1-dną sztukę broni niezbędną dla wojska, jeżeli zapewnimy naszym przyszłym żołnierzom piwo, to po 90 sekundach mamy jednego żołnierza.

Metoda ta jest dobra kiedy chcemy rozbudować nasze osiedle i powiększyć terytorium poszerzając przy pomocy żołnierzy granice w początkowej fazie gry, kiedy jesteśmy daleko od nieprzyjaciela i nie mamy jeszcze z nim styczności.

Przemysł ciężki w uzbrojeniu:

4x kopalnie węgla

3x Kopalnie złota

3x Mennica

2x kopalnie żelaza

2x huta żelaza

2x kowal

Powyższą metodę stosujemy w grze przez Internet wciągu 45 sekund mamy już nowego żołnierza i nie potrzebujemy budować budynku dla  ślusarzy i produkować u nich narzędzi.

Więcej o militarni i przemyśle żywnościowym dowiecie się w dalszej części poradnika :)

Która wkrótce nastąpi…

Pozdrawiamy
Kamil i Maciek

Programing: kreatywna-strona