Porady

Rozwój drugiej koloni


Więc tak. W tej części gry można już zakładać kolonie,
bez większych problemów, a nie tak jak w trzeciej
części, ze na danej wyspie lub danym osiedlu musiały
być narzędzia i materiały. W tej części to tego celu
powstał wóz pionierski.

Aby go wyprodukować trzeba zbudować najpierw
Warsztat,

następnie postawić farmę osiołków

i poczekać aż będziemy mieli chociaż jednego.
Następnie w warsztacie trzeba zamówić wóz używając
odpowiednich przycisków.

Po wybudowaniu wozu powinno w warsztacie tak
wyglądać menu:

Kiedy do wozu podczepi się osiołek

dajemy polecenie przekształć w wóz pionierski (to w
czerwonym kółku)

i czekamy aż się załaduje.

Aby rozładować wóz należy kliknąć na brązową
chorągiewkę, tylko wcześniej trzeba wybrać miejsce na
druga kolonię. Po naciśnięciu tej chorągiewki, pionierzy
zaczną zajmować nowy teren, a tragarze rozpakują
materiały.

Kiedy pionierzy zajmą już wystarczający teren należy
zaznaczyć kilku pionierów i w menu, które się pokaże
dać opcję przekształć pionierów w tragarzy. Znaczek w
lewym dolnym rogu.

Kiedy już to nastąpi pozostaje już tylko z menu
osadnicy dać im polecenie, aby zamienili się w
budowniczych, bądź kopaczy w zależności od potrzeb
(mamy tylko 2 młotki i 2 łopaty!). Moim zdaniem
drugiego osiedla nie opłaca się bronić, więc nie
stawiamy wieży, ani zamku tylko trzeba postawić
rynek w obu dzielnicach. Tam trzeba założyć nowy
szlak transportowy i transportować towary.

W przypadku założenia koloni na jakiejś wyspie należy
najpierw wykonać kroki opisane na górze (jak
wyprodukować wóz pionierski), a następnie
wybudować prom, a na niego władować wóz pionierski.
Wysłać prom na wybrana wyspę i po rozładowaniu i
zajęciu terenu, zamiast rynku postawić port.
Wybudować statek handlowy i wszystko gotowe do
transportu.

Rejon pracy osadnika


Niektóre budynki takie jak np. chatka drwala, kamieniarz,
gospodarstwo rolne maja opcje ustawiania rejonu pracy. Ta
możliwość jest dostępna jeżeli w menu danego budynku są takie
kółeczka (tarcza) w lewym górnym rogu pod znaczkiem
osadnika.

Po naciśnięciu tego przycisku powinny pojawić się kolorowe
okręgi (od zielonego do czerwonego).

Teraz w tabelce opisze dla danego budynku optymalne
ustawienie tych właśnie okręgów:

Budynek:

Ustawienie okręgów:

Chatka Drwala

Ustawiaj klikając na budynek tak, aby okręgi były wokół niego. Wtedy drwal będzie chodził po drzewa, które są najbliżej (przeważnie jest tak ustawione automatycznie).

Chatka Leśnika

Okręgi ustawiaj koło chatki drwala, tak, żeby drwal miał blisko po drzewa.

Chatka Kamieniarza

Najlepiej ustawiać zielone okręgi na początku pod względem chatki złóż kamieni tak, żeby miał blisko do kamieni.

Gospodarstwo Rolne

Ustawiaj na płaskim dobrze nasłonecznionym terenie. Wtedy plony będą większe.

Chatka Rybaka

Chatkę postaw najbliżej skaczących rybek, a okręgi nakieruj na nie (tzn. kursorem kliknij na rybki).

Chatka Myśliwego

Ustaw w miejscu gdzie jest dużo zwierząt.

Chata Bartnika

Tak jak w gospodarstwie w płaskim i nasłonecznionym miejscu.

Koszary

Możesz ustawić w miejscu gdzie najwygodniej będzie, aby Ci żołnierze się ustawiali.

Pamiętaj, ze jeżeli będziesz chciał postawić okręgi zbyt
daleko od danego budynku, to wtedy nie zmienisz w ogóle
ustawień, bo dany osadnik będzie 'strajkował' tzn. nie będzie
chodził do pracy.

Taktyki:



Budowa wież i zamków

Każdy dobry strateg wie, ze podstawa dobrej osady jest jej
obrona. Jeżeli wiesz, której strony wróg cię zaatakuje radzę
postawić tam więżę w tzw. 'trójkącie'. Aby zobaczyć
dokładnie jak to wygląda powiększ sobie screena.

Powieksz!

Teraz opisze na jakiej zasadzie działa zasada 'trójkąta'.
Przeanalizujmy to na podstawie tego screena. Jeżeli wróg
atakuje wieżyczkę na północy to łucznicy z dwóch
pozostałych wież od razu strzelają do wroga broniąc tamtej
wieżyczki. Wiemy, ze łucznik nie może strzelać do wroga,
który jest pod nim, wiec łucznik z innej wieżyczki broni tą
atakowaną :) .

Budowa wież obserwacyjnych.

Większość z was pewnie twierdzi, ze to jest bezsensu, bo i
tak normalne wieże zwiększają pole widzenia. Zgodzę się z
tym, ale kiedy żołnierz z takiej wieży zdąży wysłać
informacje ze zostaliśmy zaatakowani to jest za mało czasu,
aby wysłać posiłki. Dobra w tym wypadku jest zasada
'trójkąta', ale nie powstrzyma ona tego na długo :( . Wieże
obserwacyjne dają nam większe szanse, aby wysłać posiłki i
ocalić więcej wież. A poza tym, nie zawsze się zwraca
uwagę na ikonkę koperty, a osadnik w wieży obserwacyjnej
wali w dzwon, który słychać w całej osadzie.

Jak oszukać wroga???

Inna dobra metoda na obronę jest najpierw rozszerzenie
terytorium za pomocą wież i kiedy dostaniesz teren wyburz
te wieże, tak abyś miał zawsze jedna. Tą ostatnią obstaw
jak największą ilością żołnierzy tak, żeby jej się nie dało
zdobyć. W tym przypadku, budowa 'trójkąta'
nie ma sensu, bo kiedy wróg wpadnie w
'odwiedziny' zanim dojdzie do tej wieży ty zdążysz go
wcześniej zatrzymać. Wieże obserwacyjne zawsze
się przydadzą.


Jakie jednostki produkować w danej rasie


Rzymianie:

W tej rasie występuje jednostka o nazwie Uzdrowiciel. Ma
on zdolność leczyć twoich rannych podczas walki. Jest on
bardzo przydatny, kiedy np. twój żołnierz atakuje wrogą
wieżyczkę i walczy z gościem to twój uzdrowiciel leczy
twojego żołnierza, a tamten tylko odnosi straty.
Taki miały doping :).

Wikingowie:

W tej rasie występuje wojownik z toporem. Jest on dobry,
ponieważ może rozwalać wieżyczki, zadaje duże
obrażenia, ale sam łatwo ginie. Dlatego tę jednostkę należy
produkować na 3 poziomie, ponieważ wtedy nie odniesie ona
większych obrażeń, a rozwali więcej przeciwników.

Majowie:

W tej rasie występuje wojownik z dmuchawka. Jego
specjalnością jest wystrzeliwanie z dmuchawki zatrutych
strzał, które paraliżują wroga. Jest on przydatny dopiero
wtedy, kiedy mamy dużo innych jednostek, które
wykorzystają to, ze wróg ma sparaliżowane jednostki.

Trojanie:

W tej rasie występuje jednostka zwana katapultierem. Jest on dobry,
ponieważ może rozwalać kilku wrogów jednocześni, gdyż wystrzeliwuje pociski, które ranią od razu kilku przeciwników. Tę jednostkę należy
produkować na 3 poziomie, ponieważ może wtedy dłużej pożyć.
Jest ona przydatna w dużych starciach,
a w sytuacjach kiedy mamy mało wojaków lepiej ich nie produkować, bo zbytnio nam nie pomogą.

 

Autor: Paweł Hołuj

Programing: kreatywna-strona