Podpowiedzi

The Settlers® IV jest swego rodzaju symulacją ekonomii. Utworzenie stabilnie rozwijającej się gospodarki jest więc podstawową drogą do osiągnięcia sukcesu w grze. Twoje osiedle musi mieć dostęp do niezbędnych surowców i posiadać infrastrukturę zdolną je wydobyć i wykorzystać. Podstawy Ekonomii Oto lista budynków bez których niemożliwy jest prawidłowy rozwój osiedla, zwłaszcza we wczesnych jego stadiach: - Chata Drwala - Tartak - Chata Leśnika - Chata Kamieniarza Sprawne wykorzystanie tych budynków gwarantuje szybki i bezproblemowy rozwój budownictwa a co za tym idzie – całego osiedla. Oto lista rzeczy, o których należy pamiętać podczas budowy: - Buduj na możliwie płaskim terenie (zielone kropki) żeby skrócić czas oczekiwania na wyrównanie placu budowy. - Zależne od siebie budynki (np. chaty drwali i tartaki) powinny się znajdować możliwie blisko siebie. - Nie marnuj miejsca na którym można wybudować duży budynek stawiając w jego środku maleńką chatkę. - Żeby przyspieszyć budowę powołaj dodatkowych Kopaczy (łopaty) i Budowniczych (młotki). - Zdarza się, że Drwale muszą oczyścić obszar leśny pod budowę. - Rozszerzaj terytorium budując małe wieże a następnie je rozbierając. W ten sposób skoncentrujesz obrońców w kilku twierdzach. Dodatkowe Sektory Ekonomii Po wybudowaniu podstawowych budynków możesz przystąpić do sytuowania kopalń węgla i żelaza. Żeby przyspieszyć ten etap, już na początku gry powinieneś wysłać co najmniej dwóch Geologów na poszukiwania surowców w pobliskich górach. Jeśli góry znajdują się po za obszarem Twojego sektora ekonomicznego, należy przesuwać granice budując małe wieże. Równolegle z budową kopalń należy przygotować hutę żelaza a wkrótce potem – kuźnię i pracownię Płatnerza. Dostępne na początku gry zapasy nie wystarczą raczej by dłużej utrzymać pracujących w kopalniach Górników. Jedna – dwie chaty rybackie, gospodarstwo rolne, młyn, piekarnia i chata Myśliwego powinny więc zostać wzniesione z odpowiednim wyprzedzeniem. Mniej więcej w tym samym czasie powinna powstać co najmniej jedna średnia rezydencja i koszary. Po odkryciu pokładów złota należy wybudować pracownię złotnika i przystąpić do rekrutowania żołnierzy wyższego poziomu. Kiedy zaczyna brakować wolnego miejsca na budowę, należy czym prędzej postarać się o kilka małych wież przy granicach. Ekspansja powinna być jednak przemyślana – kierujcie się w stronę lasów, skał, gór lub rzek. Ważne jest, aby Twoi Budowniczowie zawsze mieli co robić. Upewnij się, że Twoje osiedle posiada wystarczającą ilość Tragarzy. W bardzo dużych osiedlach liczba 100 Tragarzy wcale nie jest przesadzona. Stale zwiększaj produkcję uzbrojenia! Najlepszym dowodem dobrze funkcjonującej gospodarki jest brak surowców piętrzących się przed domami. Obrona: Łucznicy w wieżach mogą razić wroga pozostając poza jego zasięgiem. Budując wieże w niewielkich odległościach od siebie możesz liczyć na wzajemne osłanianie się ich załóg. W ten sposób wróg będzie musiał poświęcić znaczne siły na zdobycie każdej z twierdz. Dodatkowo możesz w gdzieś w pobliżu umieścić oddział Łuczników. Pod lawinowym ostrzałem wróg w najlepszym(dla niego) wypadku poniesie ciężkie straty. Ranni powinni być natychmiast kierowani do Uzdrowiciela! Powołanie nowych jednostek jest bardzo kosztowne a usługi Uzdrowiciela są darmowe. Atak: Początkujący Gracze niepotrzebnie odwlekają główny atak w nieskończoność, gromadząc co raz to nowe oddziały. Najprostszą metodą na sukces jest atak, nim wróg zbierze znaczne siły. Należy jednak wcześniej przeprowadzić rozpoznanie przy użyciu Złodziei i skoncentrować się na niszczeniu najważniejszych twierdz przeciwnika. Niszczenie pracowni płatnerskich oraz kopalń węgla i żelaza utrudni wrogowi rozwijanie armii i zapewni Ci niezbędną przewagę militarną.

Programing: kreatywna-strona