Poradnik

Drodzy Settlersmaniacy. Dzisiaj mamy dla Was rewelacyjny poradnik SUPER_SMOKIEGO dla piątej części Settlersów. W lutym tego roku zostaliśmy witryną marca, wówczas był przeprowadzony na gram.pl wywiad z nami, ja jako Kamil pisałem, że jestem bardzo trudnym przeciwnikiem w piątej części Settlersów, przyznam się szczerze, że troszkę okłamałem Was, ponieważ sformułowanie trudny przeciwnik jest mało prawdziwe w moim przypadku, prawdę powiedziawszy jest mi bardzo ciężko znaleźć przeciwnika, który mógłby mnie nareszcie pokonać, w całym rankingu mam tylko siedem przegranych, które spowodowane są rozłączeniem się połączenia internetowego w czasie gry, co prawda nie mam pierwszego miejsca, ale od września w ogóle nie gram w Settlersy ponieważ prowadzę dla Was serwis, aby prowadzić dla Was tą stronę musiałem z czegoś zrezygnować, ale tylko do wakacji, które będą już niedługo, dlatego napisałem dla Was pierwszą część poradnika specjalnie z myślą o tym, że do wakacji podszkolicie się troszkę, nie poddacie się zbyt szybko i już w pierwsze wakacyjne dni zagramy sobie razem w piątą część Settlersów, bardzo bym tego chciał, ponieważ nie mam za bardzo z kim pograć, Niemcy panicznie się mnie boją i uciekają z mojego pokoju do gry jak poparzeni, rzucają szybkie "cześć, muszę iść" i już ich nie ma, a przecież sami widzieliście mnie na filmie z okazji drugiej rocznicy strony, że przecież nie jestem podobny do umięśnionego Sylvestra Stallone i naprawdę nie ma się czego obawiać :-) Nie mam pojęcia skąd mi się ta strategia wzięła w mojej głowie, może jestem drugim wcieleniem Tadeusza Kościuszki? Nie wiem co mam o tym sądzić, ale chciałbym się wszystkimi moimi tajnikami podzielić z Wami, pozostawiam dla siebie tylko kilka drobnym niuansów, które niech pozostaną moją tajemnicą, ale wszystkie najważniejsze i najistotniejsze porady macie właśnie w tym poradniku, mam nadzieję, że zainteresuje on Was i że go uważnie przeczytacie i przetrenujecie grę Settlers Dziedzictwo Królów razem z nim, zobaczycie jak szybko staniecie się bardzo dobrymi graczami i będziecie mogli siać postrach na całym świecie :-) Poradnik jest przygotowany dla Was w całości, ale będę go dla Was odpowiednio dozował około raz w tygodniu, abyście nie przesadzili z siedzeniem przy komputerze. A więc czas ciąć metal i krzesać iskry zaczynamy pierwszą część poradnika. Najistotniejsze jest, aby na samym początku gry: Kupić maksymalną ilość poddanych za talary, które otrzymujemy gratisowo na samym początku gry. Do zadań naszych poddanych będzie należeć - Wznoszenie budynków, utrzymanie ich w dobrym stanie, zdobywanie surowców, a w razie niebezpieczeństwa możemy przeobrazić ich w służącą nam pomocą milicję do zadań specjalnych i obrony. Poddani nie przynoszą nam zysków z podatków, ale mogą nas wzbogacić o szybkie wydobycie surowców naturalnych. Natomiast do zadań osadników będzie należeć – Wnoszenie do skarbca opłat w formie podatków, jeżeli o nich odpowiednio dbamy, odwdzięczą się nam wzmożoną motywacją do pracy i wytrzymałością. Jeśli zostaniemy zaatakowani możemy zadzwonić w naszym zamku na alarm, osadnicy schowają się w swoich budynkach i zaczną ostrzeliwać nieprzyjaciela. Na samym początku gry należy wybudować szkołę z surowców naturalnych, gliny i drewna. W szkole tej opracowujemy technologie tzw. Budownictwo. Dzięki technologii Budownictwa możemy wybudować tartaki, chaty ceglarzy, a we wszystkich wolnych szybach, które są najbliżej naszego zamku, należy wybudować kopalnie do wydobywania różnorodnych surowców. Wszystkich budynków musi być ok. 12-stu, wraz z tymi budynkami otrzymujemy osadników, którzy będą wypracowywać dla nas podatki. Z budynków tych powinniśmy otrzymać tak zwany średni podatek ok. +500 talarów przychodu. Jeśli brakuje nam funduszy na postawienie 12-stu budynków powinniśmy wesprzeć się poddanymi, którzy pomogą nam w zdobyciu surowców na budowę tych budynków, pozyskując drewno i wydobywając surowce. Jeżeli w skarbcu pokażą się talary musimy jak najszybciej zainwestować je w jedną technologię, najlepiej Piśmiennictwo, ponieważ najbardziej ona jest przydatna do budowy kaplicy, rozbudowy ośrodków wiejskich do miejskich, czyli powiększenia ilości wszystkich osadników. Jeżeli zostanie nam trochę talarów to cały czas inwestujemy je w poddanych zwiększając ich liczebność. Dzięki powyższym działaniom możemy podwyższyć podatek ze średniego, który wynosi + 500 talarów przychodu do Wysokiego + 1000 talarów przychodu w ten sposób możemy szybciej rozwinąć gospodarkę. Z czasem motywacja naszych poddanych będzie niestety spadać, z powodu bardzo wysokich podatków, będzie rosnąć niezadowolenie, aby się przed tym uchronić, należy wyburzyć kopalnie kamieni i zatrudnić 25 poddanych do wykopaliska, celem szybkiego wydobycia kamienia i wybudowania z niego nie jednej lecz dwóch kaplic, celem zwiększenia motywacji do pracy - dwie kaplice konieczne są właśnie w tym celu, aby szybciej odbywały się msze święte, zwiększające wiarę i motywację osadników. W między czasie powinniśmy pamiętać o rozwijaniu wszystkich dostępnych technologii, które są dostępne na początku gry, jest ich aż 4-ry rodzaje. We wcześniejszych naszych poradach opisaliśmy budownictwo i piśmiennictwo, ale należy pamiętać także o technologii alchemii – która pozwala budować chaty alchemików i małe kuźnie, oraz technologii pobór - pozwalającej rekrutować wojsko, na razie o podstawowych możliwościach uzbrojenia. Z rekrutacją wojska nie należy się spieszyć, na razie wystarczy nam tylko sama technologia, ponieważ to właśnie ona, pozwoli nam rozbudować kasztel ( Zamek podstawowy) do twierdzy (Zamek udoskonalony), zanim to jednak nastąpi należy pamiętać o rozwoju budynków, aby uzyskać podatek + 1800 talarów, powinniśmy wtedy posiadać ok. ponad 60 poddanych. Aby pomóc sobie w osiągnięciu tego celu musimy wyburzyć kopalnie, ale tylko żelaza i gliny, pozostawiając kopalnię siarki w nienaruszonym stanie, celem uzyskiwania dalszego podatku z tej kopalni. Siarkę jako surowiec potrzebujemy w niewielkich ilościach, tylko do rozwoju niektórych technologii, takich jak alchemia, stopy (żelaza), metalurgia i chemia, dlatego nie musimy się obawiać, że zabraknie nam siarki i możemy ze spokojnym sumieniem pozostawić kopalnie siarki w nienaruszonym stanie, dzięki której, przy okazji możemy podnieść podatek. Przy wyburzeniu kopalni żelaza i gliny postępujemy tak samo jak przy wyburzeniu kopalni kamieni, zatrudniamy 25 poddanych do wykopania tych surowców z kopalni. Przez cały ten czas rozbudowujemy miasto, aby osiągnąć +1800 talarów dochodów. W między czasie musimy pamiętać, aby korzystać z pomocy kaplicy i zadzwonić dzwonem około co dwie minuty, celem poprawienia motywacji osadników. Jeśli o tym nie będziemy pamiętać, to motywacja drastycznie spadnie poniżej granic wytrzymałości osadników, którzy zbuntują się, porzucą miejsce pracy i odejdą z miasta, aby żyć na wolności w wiejskim ośrodku. Co prawda po sześciu minutach wrócą z powrotem do miasta, ponieważ jest to tylko rodzaj protestu i krótka chwila odpoczynku dla nich, nie mniej jednak jest to dla nas duża strata finansowa, związana z brakiem uzyskania w tym czasie podatku, a jest to niebezpieczne, bo koszty utrzymania wojska nie maleją i może okazać się, że nasz podatek jest na minusie, wówczas nasze wojsko utrzymuje się z naszych talarów, które odłożyliśmy na rozwój osady i jest to dla nas niekorzystne. Dlatego pilnujmy, aby motywacja osadników nie spadła poniżej 50% i zawsze zadzwońmy dzwonem w kaplicy na czas. Rozbudowa Zamku Teraz jest dobry moment, aby rozbudować kasztel (Zamek podstawowy) do twierdzy (Zamek udoskonalony). Po kliknięciu w kasztel pojawi się panel, na którym można ustawiać podatki, które oznaczone są wykropkowanym tłem, natomiast rozbudowa zamku, która właśnie nas interesuje oznakowana jest zieloną strzałką, klikamy właśnie w ten znaczek i nasz zamek zaczyna się rozbudowywać. Koszt takiej inwestycji wynosi 300 talarów, 250 sztuk gliny i 300 sztuk kamieni. Następnie najbardziej dla nas korzystnie będzie opracowywać różne rodzaje technologii poprzez rozbudowanie szkoły do uniwersytetu i dobudowanie jeszcze jednej szkoły. Wówczas pracują dwie szkoły, każda nad inną technologią, która jak tylko zostanie opracowana, klikamy jak najszybciej na następną. W szkole możemy wykonać tylko dwie maksymalnie trzy technologie, należą do nich: Stopy (żelaza) Armię pieszą i Handel. W uniwersytecie opracowujemy technologię: Koła zębate, ciągnik łańcuchowy, metalurgia i druk, ponieważ właśnie te technologie na uniwersytecie zostaną dla nas najszybciej opracowane. Następnie bardzo istotną sprawą jest wsparcie duchowe osadników, ponieważ kaplice nie są już w stanie zapewnić im równowagi i duchowej pomocy, dlatego właśnie teraz jest najlepszy moment, aby rozbudować kaplicę do kościoła. Znowu potrzebujemy dwóch kościołów, aby msze św. były szybciej odprawiane i zadowalały wszystkich osadników. Nie zapominajmy o dzwonie, aby uderzyć w niego możliwie jak najczęściej. Tworzenie armii – uwaga, zdradzam sekret SUPER_SMOKIEGO :) Najkorzystniejsze będzie stworzenie armii złożonej tylko i wyłącznie z łuczników. W pierwszej kolejności należy wybudować strzelnicę, aby ją wybudować konieczna jest opracowana przez szkołę technologia- armia piesza. Koszt takiej strzelnicy to 300 sztuk kamieni i 200 sztuk drewna. W strzelnicy płacimy za dowódcę pierwszego poziomu 150 Talarów i 60 sztuk drewna. Armie tworzymy na 1-szym poziomie, ponieważ jest to najbardziej opłacalne podczas gdy na trzecim poziomie, nie jest już, aż tak korzystnie, bo ten sam dowódca kosztuje 350 talarów i 70 żelaza. Niestety niektórzy gracze, tak właśnie robią na swoją niekorzyść, chcąc przyspieszyć rekrutację lepszego wojska. Jest to duży błąd i bezsensowna strata finansowa, która może zaważyć na naszym zwycięstwie. Teraz jest dobry moment, aby rozbudować budynki, ważne jest żeby rozbudować twierdze do fortecy, tartak do dużego tartaku, małą kuźnię do kuźni i kuźnie do wykańczalni. W wykańczalni powinniśmy opracować technologię dla łuczników taką jak lekka skórznia, przeszywanica, wzmocniona skórznia, wszystko to służy łucznikom do ochrony ich ciała, przed ranami zadawanymi przez nieprzyjaciela. W dużym tartaku - opracowujemy dla łuczników, strzały, które zwiększą zasięg i siłę ataku, są tam dwie technologie do opracowania. Wyrób strzał – Zwiększają zasięg i siłę ataku łuczników Groty liściaste – Zwiększają zagrożenia zadawane przez łuczników. Jeżeli mamy bardzo dużo łuczników, to możemy im zacząć dodawać wszystkie możliwe poziomy, celem ulepszenia naszej armii. Pamiętajmy także o tym, aby wraz z powiększeniem armii rozbudować także ośrodki wiejskie przekształcając je w miejskie, a miejskie w duże miejskie, w ten sposób limit ludności powiększymy z 75 osób do 125 osób, w każdym ośrodku. Pozwala to rekrutować większą armię i większą ilość osadników do pracy. Mając już rozbudowaną fortecę możemy w uniwersytecie opracować technologię biblioteki, dzięki niej możemy rozbudować kościoły do katedr. Dzięki temu będzie możliwość pobłogosławienia wszystkich osadników, ale nadal musimy oczywiście pamiętać o częstym uderzeniu w dzwon. W obecnym stanie mamy wszystko gotowe do obrony swojego terytorium, a nawet do ataku na nieprzyjaciela. Wystarczy wydać odpowiednie rozkazy swoim generałom i bohaterom, których należy trzymać zawsze w pobliżu swojego wojska. Przy obronie należy łucznikami ostrzeliwać nieprzyjaciela i stać raczej w miejscu, wojsko powinno być skupione, aby utrudnić pracę kawalerii. Przy ataku należy posuwać się powoli do przodu, ostrzeliwując cały czas przeciwnika. Pamiętajmy aby zniszczyć przeciwnikowi ośrodki wiejskie, kopalnie i budować w ich miejsce własne budynki w celu umocnienia naszej pozycji. Po odnalezieniu Zamku należy go zburzyć, wówczas przeważnie jest koniec gry, chyba, że mamy jeszcze jakieś misje do wykonania, np: znalezienie skarbu. Chciałbym udzielić jeszcze kilku osobistych porad odnośnie budynków, są to moje obserwacje, którymi chciałbym się z Wami podzielić :) Moim zdaniem nie opłaca się budować wież obronnych, ponieważ nie zdają one egzaminu, jest w nich słaba celność w walce ze zbyt mobilnymi jednostkami, a niestety przeciwnik atakuje nas właśnie mobilnymi, jeśli nie są chronione naszymi jednostkami, to łatwo można ją zniszczyć, ponieważ z wieży nie widać co się dzieje tuż pod nią i nie można się obronić, do tego potrzebna jest inna wieża, lub nasze jednostki. Wieże są bardzo drogie i nieopłacalne, wyglądają tylko ładnie na moich filmowych teledyskach :) Magazyny – Zawsze warto wybudować magazyn w pobliżu budynków : Chaty gliniarza, tartaków, kuźni, chaty alchemika, trzeba zwrócić uwagę, żeby magazyn taki umiejscowić w jak najkorzystniejszym miejscu, aby wszystkie te budynki, które wymieniłem miały do tego magazynu bliską odległość, najlepszym wyjściem jest postawienie go w samym centrum, tak, żeby wszystkie te budynki stały dookoła niego, rozbudowując budynki stawiamy za tymi pierwszymi kolejny krąg budynków i w ten oto sposób możemy postępować kilkakrotnie, budynki nawet z ostatniego kręgu i tak będą miały dosyć blisko do magazynu. Abyście to dobrze zrozumieli ukazuje to na screenie. Magazyn możemy rozbudować też do targowiska, dzięki któremu możemy zamienić nadwyżkę swoich surowców na inne potrzebne nam surowce, które akurat są nam potrzebne w danym momencie. Chaty – Możemy je wybudować w momencie kiedy mamy już wszystko wybudowane, czyli na samym końcu rozwoju miasta, są one bardo przydatne, kiedy chcemy przyspieszyć prace naszych osadników, mają oni wówczas możliwość odpoczynku w tych chatach i dzięki temu praca ich jest znacznie wydajniejsza, na początku gry w momencie kiedy mamy małe oszczędności, chaty te są dla nas zbyt drogie, aby je od razu budować, lepiej te oszczędności zainwestować w cegielnie, dzięki, której uzyskamy oszczędności z podatku. Poradnik mój został stworzony do gry w Kampanii, ale większość jego elementów nadaje się także do gry przez Internet, jest on jakby przygotowaniem i pierwszą pomocą do gry w rankingu, chciałbym jeszcze zaznaczyć, że cały rozwój gospodarki może wyglądać bardzo podobnie w Internecie, tak jak w moim poradniku, jedyne co możemy zmienić, ale nie musimy to jednostki wojskowe, to wszystko zależy od mapy na której się znajdziemy i od osób z którymi gramy, czy mają ochotę rozbudować dobrze gospodarkę, czy też szybko przystąpić do bitwy i zwycięstwa, musimy z przeciwnikami na początku gry ustalić pewne zasady w jaki sposób chcemy sobie pograć. Odpowiednio do danej sytuacji tworzymy wojsko, ale nadal łucznicy są bardzo wartościowymi żołnierzami chociaż dosyć często warto zainwestować w piechurów z białą bronią (z mieczami), przy atakach znienacka, warto stworzyć kawalerie konną, którą możemy zaatakować bezpośrednio na zamek i w najbardziej czułe miejsca przeciwnika. W Internecie obowiązują pewne zasady o których zawsze pamiętajmy, niektóre są ściśle przestrzegane przez graczy, szczególnie przez niemieckich, warto nauczyć się po angielsku i niemiecku kilku zdań grzecznościowych, którymi należy rozpocząć i zakończyć grę, wyrazić swój podziw nawet dla przegranego przeciwnika, który przecież walczył z wielkim oddaniem, dobrym pomysłem i często tylko odrobina szczęścia zadecydowała o naszym zwycięstwie. Nigdy nie zapominajmy o tych kilku słowach podziękowania za dobrą wspólną rozgrywkę. Dziękuję wszystkim serdecznie za uwagę, mam nadzieję, że po moich poradach uda Wam się dojść do perfekcji i będziecie siać postrach na międzynarodowych rozgrywkach w Internecie. Chciałbym, aby Polacy dzięki temu poradnikowi, byli wyróżniani w Internecie jako bardzo silni i niezłomni przeciwnicy, których bardzo trudno pokonać. Życzę miłej zabawy i wielu, wielu zwycięstw. Wszelkie prawa autorskie co do powyższych porad zastrzeżone i nie pytać czy można pożyczać, bo nie można, a ja nie umieć odmawiać, a jak ja odmawiać, to ciężko mi potem z czystym sumieniem spać, więc bardzo proszę nie dręczyć mnie po nocach :P. Z góry serdecznie dziękować Kamil. :-)

Programing: kreatywna-strona